Paylaş

Thomas Hope’un Türk Giysileri İçinde Portresi

Henry Bone (William Beechey'den)

Bakır üstüne emaye, 29 x 21 cm
Mayıs 1805

Portrenin yağlıboya versiyonun ressamı Sir William Beechey (1753 Burford – 1839 Londra) portre, manzara ve mitologya konulu resimleriyle tanınan bir İngiliz saray ressamıdır. Hukuk öğreniminin ardından Royal Academy’de resim eğitimi almış ve Johann Zauffely (Zoffany)’nin öğrencisi olmuştu. Yapıtları 1776’dan başlayarak, Royal Academy’de sergilendi; 1782- 1787 yılları arasında bulunduğu Norveç’te de birçok sipariş aldı. Reynolds geleneğinde çalışan sanatçı, 1793’de İngiltere kralı III. George’un eşi Kraliçe Charlotte’un portre ressamı olmuş ve krallık ailesi üyelerinin portreleriyle ün kazanmıştı. 1798’de Royal Academy üyeliğine seçildi ve III. George’u konu alan bir resminden dolayı ‘Şövalye’ unvanını aldı. 1805’den başlayarak Royal Academy’nin yanısıra British Institution’da da yapıtlarını sergilemiş ve 1830’dan sonra IV. William’ın “Baş Ressamı” olmuştur. Öğrencileri arasında John Constable’ın da bulunduğu bilinir.

Beechey tarafından yapılan Hope portresini emaye tekniğindeki kopyasını yapan Henry Bone (1755 Truro, 1834 Somerstown): Ünlü bir İngiliz emaye ressamları ailesinin ilk üyesidir. Bir marangozun oğlu olan Bone, çocuk yaşlarda aldığı resim eğitiminin ardından Plymouth’da bir porselen ustasının yanına çırak olarak girmiş ve bu atölyede yaptığı manzara ve çiçek resimleriyle tanınmaya başlamıştı. 1779’da yerleştiği Londra’da bir emaye atölyesinde saat ve mücevher süslemeleri  yapan sanatçı 1781-1831 yılları arasında Royal Academy’de bir dizi emaye minyatür portre sergiledi. Çalışmalarının çoğu emaye tekniğinde olan Bone’un genellikle büyük boyutlu tablolardan kopyalar ürettiği bilinmektedir. Temelde bir portre ressamı olarak tanınan ve 1811 yılında Royal Academy üyeliğine seçilen Bone, aralarında I. Elizabeth dönemi İngiltere’sinin önde gelen kişilerinin de yer aldığı bazı diziler resimlemiş ve emaye resim tekniğinde deneysel çalışmalar yapmıştır.

Portrede betimlenen koleksiyoncu, tasarımcı ve yazar Thomas Hope (1770 – 1831), İskoç kökenli, bankacı bir aileden gelmekteydi. İngiltere’de neoklasik beğeninin yerleşmesindeki katkısıyla  tanınan Hope, antik ve çağdaş eserlerden oluşan koleksiyonunun bulunduğu evini kamuya açmış, iç-mekân dekorasyonu konusunda yaptığı çalışmalarını 1807 yılında Household Furniture and Interior Decoration adlı bir kitapta yayınlamış ve bu kitap Regency döneminde çok etkili olmuştu.  1787-1795 arasında Akdeniz ülkelerine geziler yapan Hope, resimde Türk giysileri içinde betimlenmiştir ve arkasında bir cami görüntüsü vardır. Giysisi, çubuğu, başlık biçimi ve kemerindeki hançer, Choiseul-Gouffier’nin Voyage Pittoresque de la Grèce adlı albümündeki “Kalyoncu” gravürüyle benzerlik gösterir; resmin arkasında, Hope’un doğuda giydiği “Galcondgi” giysisi içinde betimlendiği yazılıdır. Resmin, bugün National Portrait Gallery’de bulunan, Sir William Beechey’e ait ve yapım tarihi belirsiz yağlıboya versiyonunun 1799 yılında sergilendiği bilinmektedir.