ana resim

Jean Dubuffet

Tutku Dolu Bir Keşif

26 Ekim 2005 - 08 Ocak 2006

Dubuffet'nin 40 yıl boyunca vazgeçemediği baskı sanatı, yaratıcı yapıtlarının ayrılmaz bir parçası oldu. Yaşamı boyunca, yoğun ve etkin çalışma dönemlerinde gereksinimlerini karşılayacak yeni olanakları yorumlayarak ya da yaratarak baskının, özellikle de taşbaskının çeşitli tekniklerini keşfetti. Sanatçıya özgü bir zincirlenme ve mantık uyarınca her keşif onu, gelişmeleri açısından zengin bir yola, bu yeni araştırma alanlarının sınırlarını hiçe sayarak ve hep büyülenmişçesine kat edeceği bir yola götürdü.

Kesintisiz Bir Devrim

XX. yüzyıl sanatının büyük ustalarından biri olan Jean Dubuffet (1901-1985) uzun süre baba mesleği şarapçılık ve sanatsal etkinlik arasında kararsız kalmış, ancak 1942'de, 41 yaşını geçtiğinde, kendini bütünüyle resme vermişti.

Kurulu düzene sonuna kadar karşı çıkan Jean Dubuffet, kırk yıl süresince çalışmalarında -çelişkili bir biçimde "herkes gibi" resim yaparak sürekli şaşırtıcı olmak dışında önceden- belirlenmiş hiçbir kurala uymamaya özen gösterdi. Modeli, işbaşındaki sıradan insandı; onların üretimleriyle kültür insanlarının bilgiççe oyunlarından daha çok ilgileniyordu. Kültür dolambacının uzağındaki çalışmalara duyduğu ilgi, yapıtı için değişmez bir esin kaynağı oluşturacak Collection de l'Art brut'ü (Ham Sanat Kolleksiyonu) kurmasına yol açtı. Sanatsal üretiminin aşamaları, farklı çevrimlerde bir araya getirdiği çok sayıda deneyle belirginlenecek, bunların en uzun ve en özgün örneğini de hiç kuşkusuz dünyanın zihinsel ve özdekten arındırılmış bir yansıması olan ve "fantazmaya bir dalış" denebilecek L'Hourloupe dizisi oluşturacaktı (1962-1974).

Yaşam Öyküsü

1901 Jean Dubuffet 31 Temmuz'da şarap ticaretiyle uğraşan bir ailenin oğlu olarak dünyaya gelir.
1908-1917 Havre Lisesi'nde öğrenim görür. Ecole des Beaux-Arts'ın akşam derslerine yazılır.
1918-1919 Paris gelir ve altı ay boyunca Académie Julian'a devam eder, bir süre sonra yalnız çalışmak için bu okuldan ayrılır.
1924 Kültürel değerlere kuşkuyla yaklaşır ve Buenos Aires'e gitmek üzere gemiyle yola çıkar.
1925-1932 Aile işini devralır ve sekiz yıl boyunca resmi bırakır. İlk evliliğini yapar. Babası ölür. Kızı Isalmina dünyaya gelir.
1933-1935 Paris'te resim çalışmalarına geri döner. Şarap işini bir işletmeciye devreder. Eşinden ayrılır. Hayatının sonuna dek birlikte yaşayacağı Emilie Carlu (Lili) ile tanışır. Masklar ve kuklalar yapar.
1937 Yeniden şarap işinin başına geçer ve resmi bir kez daha bırakır.
1942 Hayatının dönüm noktası: Dubuffet 41 yaşındadır ve kendini bütünüyle resme verme kararı alır.
1943 Jean Paulhan'la tanışır ve Paris'in entellektüel çevrelerine girip çıkar.
1944 Galerie René Drouin'de, hararetli tartışmalara yol açan ilk sergisi açılır.
1945 Fransa ve İsviçre'de "" art brut "" yapıtları toplamaya başlar.
1946 Gallimard'da PROSPECTUS AUX AMATEURS DE TOUT GENRE adlı kitabı yayınlanır.
1947-1950 Aile şirketini satar. Cezayir Sahra'sına üç yolculuk gerçekleştirir Compagine de l'Art brut'ü olşuturur. New York'taki ilk sergisi, Pierre Matisse galerisinde açılır.
1951 New York'a ilk yolculuğunu yapar (altı kalır). ANTICULTURAL POSITIONS adlı demecini verir.
1952-1954 Paris'te, Cercle Volney'de ilk retrospektif sergisi açılır.
1955-1959 Paris ve atölyeler inşa ettirdiği Vence arasında gidip gelir. Taşbaskıya büyük ilgi duyar. (Les Phénomènes çevrimini 1962'de tamamlar).
1960-1961 Paris'te bir arşiv ve sekreterlik oluşturur. Asger Jorn'la müzikal deneyler yapar. Musée des Arts décoratifs'te önemli bir retrospektif sergisi açılır.
1962 Dubuffet'nin yapıtında dönüm noktası : 12 yıl sürecek L'HOURLOUPE çevriminin başlangıcı. Collection de l'Art brut bir süre ABD'de kaldıktan sonra Paris'e getirilir. New York, Museum of Modern Art'da retrospektif sergisi açılır.

1964 " L'Hourloupe " sergisi Venedik'te, Palazzo Grassi'de açılır. CATALOGUE INTEGRAL DES TRAVAUX'nun (38 CILT) ilk fasikülü yayınlanır.
1966 Genleşen polistirenden bir yontu dizisine başlar.
1967 Musée des Arts décoratifs'e önemli bir bağışta bulunur et PROSPECTUS ET TOUS ECRITS SUIVANTS'ın (tüm yazıları) ilk iki cildi yayınlanır.
1968 ASPHYXIANTE CULTURE yayınlanır.
1969-1970 İlk anıt siparişini alır (Chase Manhattan Bank, New York). Périgny-sur-Yerres'deki atölyeler inşa edilir. 1971-1973 yıllarında başlanan ve 1976'da bitecek Closerie Falbala projesi için atölyelerin bitişiğinde bir arazi düzenlenir.
1971-1972 COUCOU BAZAR gösterisi için Cartoucherie de Vincennes'de bir atölye hazırlanır. New York'ta Groupe de quatre arbres'ın açılışı yapılır.
1973 New York ve Paris'te büyük retrospektif sergileri açılır, COUCOU BAZAR'ın gösterimleri yapılır.
1974 L'HOURLOUPE çevriminin sonu. Dubuffet Vakfı'nın kuruluşu. Régie Renault için Salon d'été üzerinde çalışmaya başlar.
1975-1977 Salon d'été yapımı durdurulur. Dava açılır. Collection de l'Art brut Lozan'a aktarılır.

1978-1982 FIAT, COUCOU BAZAR'ın üçüncü bir gösterimini organize eder. Dubuffet'nin 80. doğumgünü dolayısıyla New York, Guggenheim'da ve Paris'te, Centre Pompidou'da büyük sergiler düzenlenir.
1983 8 yıl süren mahkemelerin ardından Régie Renault'ya karşı davasını kazanır, ama Salon d'été projesinden vazgeçer. Fransız Devleti Paris'te bir anıt yaptırma niyetindedir, Jean Dubuffet La Tour aux figures'ü önerir.
1984 Venedik Bienali'nde Fransa'yı temsil eder. Resmi bırakır.
1985 BIOGRAPHIE AU PAS DE COURSE'u hızla kaleme alır.
12 Mayıs günü, Paris'te hayata gözlerini yumar.

Paylaş

 

sergi resim
sergi resim
sergi resim

Sergi Kataloğu

art shop

Jean Dubuffet
Tutku Dolu Bir Keşif

İncele