Fotoğrafta Temsil ve Sanat - Yazı İlişkisi Mercek Altında

20 Haziran 2022

Pera Müzesi, kitle iletişim araçları ve sanat arasındaki ilişkiyi odağına alan Ve Şimdi İyi Haberler sergisinin kamusal etkinliklerine devam ediyor. 21 Haziran’daki “Gerçek mi, Hakikat mi? Fotoğrafta Temsil Sorgusu” başlıklı söyleşiye Esra Özdoğan ve Sinan Eren Erk konuşmacı olarak katılacak. “Yazı, Sanat ve Diğer Kötü Haberler” başlıklı son konuşma ise 5 Temmuz’da Dilek Winchester, Mesut Varlık ve Süreyyya Evren’in katılımıyla gerçekleşecek. Sergideki kavramlardan yola çıkan konuşmalar Pera Müzesi Oditoryumu’nda ücretsiz izlenebilir.

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi, ünlü sanatçıların ‘Basın Sanatı’ olarak tanımlanan eserlerini bir araya getiren Ve Şimdi İyi Haberler: Nobel Koleksiyonu’ndan Eserler sergisi kapsamında çeşitli konuşmalara ev sahipliği yapıyor. Serginin farklı bölümlerini mercek altına alan söyleşilerde daha önce, kimliğe dair kavramların medya ve sanattaki izdüşümleri ile, sosyal medya sonrası görsellerin dijital dolaşımının sanata etkisi tartışıldı. Konuşma dizisinin 21 Haziran ve 5 Temmuz’da gerçekleşecek son iki bölümü, fotoğrafta temsil meselesi ile sanat - yazı ilişkisini odağına alıyor.

Fotoğrafta gerçeklik üzerine dair bir değerlendirme
Son 150 yılın bilim, kültür ve siyasetteki en can alıcı meselelerini ele alan eserleri bir araya getiren Ve Şimdi İyi Haberler sergisi; toplumsal cinsiyet, din, etnik köken gibi kavramların sanat ve medyadaki dönüşümünü çarpıcı bir şekilde gözler önüne seriyor. Fotoğraf sanatçısı Esra Özdoğan ve sanat yazarı Sinan Eren Erk, Pera Müzesi Oditoryumu’nda 21 Haziran Salı günü yapılacak “Gerçek mi, Hakikat mi? Fotoğrafta Temsil Sorgusu” başlıklı söyleşide, “gerçek, otantik imge”/“kopya, simülakrum" karşıtlığını tartışmaya açacak. Konuşmacılar, sergide yer alan fotoğrafları da hakikat, temsil ve kod paralelliği bağlamında değerlendirecek.

Dijital çağda yazı ve sanat ilişkisi
Serginin son konuşma etkinliği 5 Temmuz Salı günü Dilek Winchester, Mesut Varlık ve Süreyyya Evren’in katılımıyla gerçekleşecek. “Yazı, Sanat ve Diğer Kötü Haberler” başlıklı etkinlikte konuşmacılar, sanatı ve mecralarını, yazı ve mecralarıyla bir arada okumanın işaretleri üzerine sohbet edecek. Yazılı basın, matbu yazı ve sanat ilişkisinin farklı pratikler ve üretilen imgeler üzerinden ele alınacağı söyleşide, dijitalleşmenin doğurduğu özgürlükler ve yeni sansür mekanizmaları da tartışmaya açılacak.

“Ve Şimdi İyi Haberler” Etkinlik Programı:

Konuşma: “Gerçek mi, Hakikat mi? Fotoğrafta Temsil Sorgusu”

21 Haziran Salı, 18.30

Konuşma: “Yazı, Sanat ve Diğer Kötü Haberler”

5 Temmuz Salı, 18.30

Esra Özdoğan hakkında
Saint-Michel Fransız Lisesi’nin ardından İstanbul Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldu. Eğitimine aynı bölümde devam etti ve Sorbonne Nouvelle LGC’de Edebiyat Eleştirisi okudu. “XX. Yüzyıl Fransız Yazını’nda Mitosların Yeniden Yazımı” konulu teziyle yüksek lisans derecesini aldı. 1994-2001 yılları arasında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Avrupa Kültür Tarihi, Genel Dilbilim, Fransız Sanat Tarihi ve Edebiyat Eleştirisi üzerine dersler verdi. 2001-2003 yıllarında Yapı Kredi Yayınları’nda yabancı yayınlar editörlüğünü üstlendi, Sanat Dünyamız ve Kitap-lık dergilerinin yayın kurulunda yer aldı. Can Yayınları’nda 2005-2007 yılları arasında yayın yönetmen yardımcılığı ve editörlük yaptı. 2001’den itibaren Pera Müzesi, Sabancı Müzesi, İstanbul Modern, Koç Kitaplığı gibi kurumların kataloglarında edebiyat ve sanat üstüne makaleleri yayınlandı. Aralarında sanat kitaplarının ve sergi kataloglarının da bulunduğu elliye yakın kitabı Fransızcadan Türkçeye aktardı. 2016-2019 yılları arasında Marmara Üniversite Fotoğraf Bölümü’nde yüksek lisansını yaptı. “Fotoğrafta Zaman ve Anlatı, Paul Ricœur’ün Üçlü Mimesis’i Odağında Jeff Wall ve Nan Goldin Örnekleri” başlıklı tezini tamamladı. Fotoğraflarını ilk olarak Mamut Art Project kapsamında sergiledi. Fotoğraf üretimleri yurt içinde ve yurt dışında birçok koleksiyonda yer alıyor. 2021’de iki karma sergide yer aldı. Serbest yazarlık ve fotoğrafçılık yapıyor.

Sinan Eren Erk hakkında
Ortaokul ve liseyi Galatasaray Lisesi'nde okuyan Erk, lisans eğitimini İktisat alanında Marmara Üniversitesi'nde ve yüksek lisansını Küratörlük ve Görsel Sanatlar alanında NABA, Nuova Accademia di Belle Arti Milano’da tamamladı. 12. İstanbul Bienali'nde küratör yardımcısı, Documenta 13'te katılımcı / konuşmacı ve İstanbul Tasarım Bienali'nde Milano'da Adhocracy bünyesinde yine küratör yardımcısı pozisyonlarında çalıştı. Ulusal ve uluslararası projelerde bağımsız küratör ve sanat yazarı olarak çalışmaya devam eden Erk, konuşma, seminer ve eğitimler veriyor. 2021'den beri online mecralarda yayınlanan "Sanat Dedikleri Tuhaf Şey" adlı bağımsız podcast yayınını hazırlayıp sunan Sinan Eren Erk, Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği AICA Türkiye üyesidir.

Dilek Winchester hakkında
Central Saint Martin’s College’da ve Marmara Üniversitesi’nde öğrenim gördü. Araştırmaya dayalı sanat çalışmaları, çeviri sorunları, duyguların ifade biçimleri, edebiyat kanonu, alfabe reformu, Karamanlıca ve Ermenice harfli Türkçe romanlar, ses ve bedensel hafıza üzerinedir. Berlin Senatosu (2021), Saha (2020), Civitella Ranieri Fellowship (2017), Madrid Matadero (2013), Pilotprojekt Gropiusstadt (2009), Blumen (2007) ve San Servolo misafir sanatçı programlarına katılan Winchester’in yer aldığı sergiler arasında; The Futureless Memory, Kunsthaus Hamburg (2020); This may or may not be a true story or a lesson in resistance, De Appel Curatorial Program, Amsterdam (2020); The Image Generator III, Antwerp (2020); Boşluk ve Kaide, Depo İstanbul (2019); 206 Odalı Sessizlik: Büyükada Rum Yetimhanesi Üzerine Etüdler, Galata Rum Okulu (2018); Yüzyılların Yüzyılı, SALT Beyoglu (2015); Şam’da Kayısı, SALT Galata (2015); Bir Gün Herkes Heykeltraş Olabilir, SPOT, İstanbul (2014); Here Together Now, Matadero Madrid, Madrid (2013); A Solo Exhibition, the National Museum of Contemporary Art, Atina (2012); Tarjama / Translation: Contemporary Art from the Middle East, Central Asia, and Its Diasporas, Queens Museum of Art, New York (2009) bulunmaktadır.

Mesut Varlık hakkında
Bilgi Üniversitesi Tarih bölümünden ve Kültürel İncelemeler yüksek lisans programından mezun olan Varlık, 25 yıl boyunca farklı türde kitapların editörlüğünü yaptı; birçok derginin yayın kurulunda yer aldı; söyleşileri, eleştiri yazıları, şiirleri, çevirileri dergi ve kitaplarda yayımlandı. F. Jameson’ın Siyasal Bilinçdışı (Yavuz Alogan’la) dâhil çevirisini üstlendiği bazı kitaplar bulunuyor. Türkiye’nin ilk kültürel incelemeler dergisi Kült’ü kurdu ve derginin yayın yönetmenliğini yaptı. Açık Radyo’da beş yıl boyunca üç ayrı program hazırladı, sundu. Konsol Kitapları’nın ve ONS-Yaşama Kültürü dergisinin yayın yönetmenliğini sürdüren Varlık, İletişim Bilimleri programında doktora çalışmasına devam ediyor.

Süreyyya Evren hakkında
Çalışmalarında edebiyat, güncel sanat, tarihyazımı ve siyaset teorisi üzerinde yoğunlaşan Evren’in çok sayıda yayımlanmış romanı, öykü kitabı, şiir kitabı, denemeleri, derlemeleri, incelemeleri, çevirileri ve çocuk kitapları var. Küratörlüğünü gerçekleştirdiği sergiler arasında Şener Özmen’in “Filtresiz” (2016) başlıklı Arter’de gerçekleşen solo sergisi, "Zihnini Kilitle" (2004) adlı sox 36 ileApartman Projesi’nde gerçekleşen Berlin-İstanbul sergisi, (Stephan Kurr ile birlikte) ve P Grubu çerçevesinde gerçekleştirilen “Go Get Them Tiger!” (2013, Viyana) başlıklı bir grup sergisi (Burak Delier ile birlikte) yer alıyor. Evren, Art-ist yayınları sanatçı kitapları dizisinin editörlüğünü ve Amsterdam’da düzenlenen uluslararası edebiyat festivali Read My World’ün Türkçe edebiyata odaklanan 6. edisyonunun küratörlüğünü (Aylime Aslı Demir ile birlikte) üstlendi. Avangard sanat ile radikal siyasetin ilişkilerini de incelediği doktorasını siyaset bilimi alanında İngiltere’de Loughborough Üniversitesi’nde tamamladı. SPOT, İstanbul Modern, Kültür Üniversitesi, Hayat Bilgisi, Kadıköy Moda Sahnesi dahil pek çok kurumda modern ve güncel sanat üzerine seminerler veren Süreyyya Evren 2016 yılından bu yana Arter’de çalışıyor.