• sol
  • sağ

Düğün Ertesi: Paça Günü

Resimde, Osmanlı âdetlerine göre düğünün ertesi günü yapılan ‘paça günü’ betimlenmiştir. Kompozisyonun merkezinde yer alan gelin, önündeki kırmızı örtüyle daha da vurgulanmıştır. Gelinin kırmızı duvağı ve kaftanı pencerenin iki yanına asılıdır. Aile büyüklerinin, düğün gecesinin sabahı armağan ettiği kemer ve inci kolye, gelinin kucağındadır. Sağda, seki üstünde gelinin çeyiziyle birlikte gelen, çiçekli vazolarla donanmış tepsi görülür. Solda, ev sahipleri yeni gelen konukları karşılamaktadır. Giysiler 18. yüzyıl ortalarının modasını yansıtır. Tablo, Vanmour’un Rijksmuseum’da bulunan Rum Düğünü’nden esinlenilerek yapılmış olmalıdır.

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu’nda, aynı konunun işlendiği, aynı kompozisyonu yansıtan, fakat olasılıkla Kuzey Avrupa’da başka bir atölyede, farklı bir usta tarafından üretilmiş olan bir resim daha bulunur. İki resim arasında, fırça tekniği ve renklerdeki ayrımlar, farklı eller tarafından resimlendiklerini ortaya koymaktadır. Arka planda, pencereden görülen manzara ise tamamen değişiktir. Bu görünümler resimlerin üretildiği coğrafyaya ait olabilir. Vanmour’un bir eserinden yola çıkılarak üretilmiş bu iki eser, 18. yüzyı Avrupa’sında Osmanlı yaşamını yansıtan eserlere yönelik artan ilgiyi ve talebi de bir yansıtmaktadır.