Duygu ve Duygulam Ayrımı Bağlamında Yüzün Temsile Gel(emey)işi
Ayşe Uslu

Konuşma

15 Şubat 2018 / 18:30

Bana Bak! ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergisi kapsamında felsefe alanında çalışmalar yapan Ayşe Uslu, bir temsil biçimi olarak portreyi ve sanatsal üretimlerde portrenin duygu ve duygulamla olan ilişkisini tartışmaya açıyor. 

“Yüz, bir bedende duygu göstergelerinin deşifre edildiği bir yüzey olarak okunur. Böyle bakıldığında öznenin ve ahlaki ilişkilenmenin kurulduğu bir temsil alanıdır. Duygular, bir özne tarafından sahiplenilmiş, düşünümsel bilincin adını koyduğu zihinsel durumlardır. Oysa, bir bedenin duygulanımsal doğası, düşünümsel bilincin zihin durumlarını sahiplenmesi sürecine indirgenemez. Duygulam, bedenin temsile gelmeyen duygulanımsal süreçlerine ve geçiş alanlarına tekabül eder. Temsili duygulardan hem kronolojik hem de nedensel bakımdan önce gelen ve daha katmanlı “aradalık” durumları olarak belirirler. Buna göre, sanat ne zaman duygulamları yüzün temsillerinde duygular olarak yakalamaya çalışsa, yaptığı şey bir oluşu sabitleyerek anlamaya çalışmaktır. ”

1984 Almanya doğumlu Ayşe Uslu, İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. ODTÜ Felsefe Bölümü’nden mezun olduktan sonra yüksek lisansını, Bilkent Üniversitesi Medya ve Görsel Çalışmalar Bölümü’nde, algı fenomenolojisi ve görsel antropoloji ilişkisini inceleyen teziyle tamamladı. Bu süre içinde görsel etnografi yöntemleri konusunda Hollanda ve Fransa’da eğitim programlarına katıldı ve bu alanda filmler üretti. Duygulam ve bedenlenmiş bilişsellik ilişkisini incelediği teziyle, doktora çalışmasını ODTÜ ve Tilburg Üniversitelerinde tamamladı. Bugün halen video ve film yapımı çalışmalarını sürdürmenin yanında, film ve video felsefesi; düşünmenin bedensel kaynakları ve ilişkili olarak duygulam felsefesi; algı ve hafıza ilişkisi; zihin ve zaman felsefesi konularında araştırma ve yayınlar yapmaya devam etmektedir. Felsefe, estetik, tasarım felsefesi, zaman felsefesi ve duygu sosyolojisi konularında dersler vermektedir.

Sergi salonunda gerçekleştirilecek etkinlik ücretsizdir. Yerler sınırlıdır, rezervasyon alınmamaktadır. Etkinlik dili Türkçedir.

Süreli Sergi

Bana Bak!

Bana Bak! ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergisi, sanat tarihindeki en eski ifade biçimlerinden biri olan portreyi, günümüz çağdaş sanat üretimleriyle yeniden ele aldı. 

Bana Bak!

Kimliğin Parçaları

Kimliğin Parçaları

1972 yılında Bosna-Hersek’teki ilk Güzel Sanatlar Akademisi olarak kurulan Saraybosna Güzel Sanatlar Akademisi kuruluşundan bu yana Saraybosna çağdaş sanatının en önemli temsilcilerinden biri oldu. 

Akışkan Rego

Akışkan Rego

Her ne kadar Rego, geç de olsa, çağının öncü feministlerinden biri olarak kabul edilmişse de, cinsel akışkanlığı ele alışıyla ilgili çok az şey yazılmıştır. Hatta çizim ve resimlerindeki sado-mazoşist akım, partiarka ile sömürülen kadın arasındaki klasik çatışmanın bir okuması olarak anlaşılmıştır. Türkiye ve Almanya’daki ilk müze sergileri, Rego’nun toplumsal cinsiyet ve kimlik hakkında sanıldığının çok ötesinde akışkan bir anlayışa sahip olduğunu gösteriyor.  

Kurum Kurum Galatasaray | Besim F. Dellaloğlu

Kurum Kurum Galatasaray | Besim F. Dellaloğlu

İstanbul tek bir şehir midir? Paris’in üniversitelerinin numaralandırılması gibi bir gün İstanbul da birkaç parçaya bölünüp numaralandırılır mı? Bunlar çok zor sorular!