İsyankar İmgeler
Sergey Parajanov

9 Ocak - 17 Mart 2019

Pera Film’in, Parajanov, Sarkis ile sergisi kapsamında sunduğu İsyankar İmgeler: Sergey Parajanov programı, yönetmenin sınır tanımayan hayalgücünün bir parçası olan filmleri ile yapıtlarından ilham alan sanatçıların tanıklıklarına yer veren belgesellerden oluşuyor. Tarkovski, Godard, Fellini, Antonioni gibi sinema tarihinin önemli yönetmenleri tarafından “dahi”, “üstat”, “sihirbaz” olarak anılan Sergey Parajanov, 1974 yılında muhalif tavrı ve cinsel yönelimi sebebiyle hapse girdiğinde, imgelerin sınırlanamazlığını, duvarların ötesini gören sanatıyla açığa çıkarmış, şiirsel sinemanın ustalarından biri olduğunu bir kez daha kanıtlamıştı.

Programda, Parajanov’un öğrenciyken çektiği ve sonradan kaybolan filmi Bir Moldova Masalı’nın genişletilmiş versiyonu olan Andriesh; Ukrayna’nın uçsuz bucaksız tarlalarında geçen, Alexander Dovzhenko’nun danışmanlığında çektiği müzikal romantik komedi İlk Delikanlı; zamanın ideolojik örtüsüne bürünmüş bir melodram olarak nitelendirilen Ukrayna Rapsodisi; mevcut politik düzen ile topluma sızan bir tarikat arasındaki çatışmayı işleyen Taşta Bir Çiçek; zengin kostüm ve renk kullanımı sayesinde Parajanov’a dünya çapında ün kazandıran Unutulmuş Ataların Gölgeleri; “Tiflis’in Rafael”i olarak bilinen ressam Hakob Hovnatanyan’ın portre çizimlerine ışık tuttuğu kısa belgesel Hakob Hovnatanyan; 20. yüzyılın en büyük başyapıtlarından biri olarak anılan, Ermeni âşık Sayat Nova’nın yaşam öyküsünü kendi hayal dünyasından imgelerle betimlediği Narın Rengi; eski bir Sovyet Gürcü halk masalının yeniden yorumlanması olan Suram Kalesi Efsanesi; primitif ressam Niko Pirosmani’nin muazzam mirasına ilişkin kişisel deneyimlerini aktardığı Pirosmani Teması Üzerine Arabesk Çeşitlemeler ve Andrey Tarkovski’ye ithaf ettiği, Mikhail Lermodov’un bir kısa öyküsünün uyarlaması olan ve tamamlayabildiği son filmi Âşık Garip yer alıyor. Programda Parajanov’un filmlerinin yanı sıra, Parajanov’un sinemanın otantik dahilerinden biri olarak bahsettiği, filmlerinden ilham aldığı Artavazd Peleshian’ın Ermenistan’da çekilmiş en önemli 3 belgeselden biri olarak anılan Mevsimler filmi, Ron Holloway’in Parajanov’un çalkantılı kariyerine sevgi dolu ve derin bir bakış sunduğu, yönetmenin filmlerine dair kendi okumalarının da yer aldığı Parajanov: Bir Ağıt belgeseli ile Patrick Cazals’ın kamera arkası görüntüler ve aralarında Sarkis’in de bulunduğu birçok sanatçı ve akademisyen ile oyuncularının röportajlarına yer veren, Parajanov’un hapiste geçirdiği yıllarda ürettiği kolajları odak noktasına alan belgesel Sergey Parajanov: İsyankar yer alıyor.

Bu program kapsamındaki Pera Film etkinlik ve gösterimleri ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır.

 

9 Ocak

19.00 Andriesh

11 Ocak

19.00 Suram Kalesi Efsanesi

21.00 Narın Rengi

13 Ocak

15.00 Âşık Garip

18 Ocak

19.00 Taşta Bir Çiçek

21.00 Unutulmuş Ataların Gölgeleri

20 Ocak

15.00 Sergey Parajanov: İsyankar

23 Ocak

19.00 Âşık Garip

25 Ocak

19.00 Sergey Parajanov: İsyankar

21.00 İlk Delikanlı

30 Ocak

19.00 Ukrayna Rapsodisi

2 Şubat

15.00 Andriesh

3 Şubat

15.00 Suram Kalesi Efsanesi

15 Şubat

21.00 Narın Rengi

23 Şubat

15.00 Hakob Hovnatanyan

Mevsimler

Pirosmani Teması Üzerine Arabesk Çeşitlemeler

2 Mart

13.00 Parajanov: Bir Ağıt

15.00 Unutulmuş Ataların Gölgeleri

3 Mart

13.00 İlk Delikanlı

15.00 Ukrayna Rapsodisi

9 Mart

13.00 Taşta Bir Çiçek

10 Mart

13.00 Hakob Hovnatanyan

Mevsimler

Pirosmani Teması Üzerine Arabesk Çeşitlemeler

17 Mart

15.00 Parajanov: Bir Ağıt

Andriesh

Andriesh

İlk Delikanlı

İlk Delikanlı

Ukrayna Rapsodisi

Ukrayna Rapsodisi

Taşta Bir Çiçek

Taşta Bir Çiçek

Unutulmuş Ataların Gölgeleri

Unutulmuş Ataların Gölgeleri

Hakob Hovnatanyan

Hakob Hovnatanyan

Narın Rengi

Narın Rengi

Mevsimler

Mevsimler

Suram Kalesi Efsanesi

Suram Kalesi Efsanesi

Pirosmani Teması Üzerine Arabesk Çeşitlemeler

Pirosmani Teması Üzerine Arabesk Çeşitlemeler

Âşık Garip

Âşık Garip

Parajanov: Bir Ağıt

Parajanov: Bir Ağıt

Sergey Parajanov: İsyankar

Sergey Parajanov: İsyankar

İsyankar İmgeler
Sergey Parajanov

İsyankar İmgeler: Sergey Parajanov programı, yönetmenin sınır tanımayan hayalgücünün bir parçası olan filmleri ile yapıtlarından ilham alan sanatçıların tanıklıklarına yer veren belgesellerden oluşuyor.

Parajanov, Kafkasların Yaramaz Çocuğu <br> Jean Radvanyi

Parajanov, Kafkasların Yaramaz Çocuğu
Jean Radvanyi

Coğrafyacı ve film eleştirmeni Jean Radvanyi, “Parajanov, Sarkis ile” sergisinin bir parçası olarak, Sovyetler bağlamında Parajanov sinemasını inceleyen bir sohbet gerçekleştirecek

Parajanov
Sarkis ile

Pera Müzesi, şiirsel sinemanın ustalarından ünlü yönetmen Sergey Parajanov’un çok yönlü çok kültürlü görsel sanatlar dünyasından tüm dönemlerini bir araya getiren bir seçkiyi Türkiye’de ilk kez izleyiciyle buluşturdu.

Parajanov <br> Sarkis ile

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

 Dünya çapında yankı bulan film üzerine Andrey Tarkovski, Parajanov’u “bir dahi” olarak nitelendirirken Michelangelo Antonioni ise “çarpıcı, mükemmel bir güzellik” olarak tanımladığı filme ilişkin, “Bana kalırsa Parajanov, dünyanın en iyi yönetmenlerinden biri” değerlendirmesinde bulundu. Filmin müziklerini besteleyen ve bu vesileyle yeni, müzikal bir dil icat eden Ermeni besteci Tigran Mansurian ise, Sayat-Nova’yı “evrensel bir öneme sahip, olağanüstü bir olay” olarak tanımladı.

Narın Rengi, Bereketi, Kaderi: Sergey Parajanov

Narın Rengi, Bereketi, Kaderi: Sergey Parajanov

Pera Müzesi, 2014′ten bu yana eleştiri ve inceleme yazılarının yanı sıra çeviriler aracılığıyla internet mecralarında nitelikli ve kapsamlı bir kültür gündeminin izini süren vesaire iş birliğiyle yeni bir yazı sunuyor.  Keyifli okumalar dileriz!

Öğrendiğim 10 Şey: Narın Rengi

Öğrendiğim 10 Şey: Narın Rengi

Narın Rengi’nin yönetmeni Sergey Parajanov, Gürcistan’ın Tiflis şehrinde doğmuş olsa da, aslen Ermeni’ydi. Sayat-Nova ile kendini ruhen yakın hisseden Parajanov, çok sayıda kültüre ev sahipliği yapan Transkafkasya ile arasındaki bağ sebebiyle, ozanın yaşamını beyaz perdeye aktaracak ideal sanatçı olduğuna inanıyordu