Düşler, Gerçekler, İmgeler

Modern Türk Resminde Cumhuriyet İmgesi

9 Ekim - 17 Kasım 2013

Pera Müzesi, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 90. yıl dönümü anısına gerçekleştirdiği sergide, modern Türk resim sanatından örnekler ve imgeler üzerinden yakın dönem bir tarih okuması yaptı. Ekrem Işın küratörlüğünde hazırlanan ve Avni Arbaş, Nuri İyem, Abidin Dino’dan Bedri Rahmi Eyüboğlu’na, Cihat Burak'tan Turan Erol, Nedim Günsür Yüksel Arslan’a uzanan geniş dağılımlı seçki, Kuvayi Milliye yılları, köy yaşamı, göç, gecekondulaşma ve kentleşme, modern yaşamın yalnızlaşan bireyleri ile geçmişi yorumlama gibi alt temaları içerirken plastik sanatlar aracılığıyla Cumhuriyet tarihimize bir bakış sunmaya çalıştı.

Bir İmgenin Serüveni Olarak Kısa Cumhuriyet Tarihi
Başlangıçta toprak kökenliydi Cumhuriyet imgesi. Bu üretici kaynağa bağlı bütün değerler, onun etrafında anlam kazandı: Kendi ayakları üzerinde durabilme inancı, paylaşımcı kamusallık, fukara sıcaklığına duyarlı bir ahlâk... Bir düş kurmaktı bu. Sonra imgenin tarih içinde, gerçekliğe yolculuğu başladı. Bozkırda, kıraç coğrafyada, insan trajedisini yansıtan imge, umut yüklü kervanlarla kentlere göç etti. Uzunca bir süre kent kapılarında bekletildi, misafir edilmedi. Gecekondulu hayat, yeni düşlerin mekânı oldu. İnsanlar ve olayların birbiri üzerine yığılarak inşa ettiği Babil Kulesi, yani çağdaş Kent, Cumhuriyet imgesinin son durağıydı. Toplumsal yorgunluk ilk kez burada duyumsandı; imge geriye dönerek sırtındaki ağır mirası yeniden yorumlama gereğini duydu. Modern Türk resmi, yakın dönem tarihine tanıklık eden, onun serüvenine katılan, kırılma noktalarında durup düşünen bir imgenin toplumsal sanatı olmuştur.

Sanatçılar: Erol Akyavaş, Hakkı Anlı, Avni Arbaş, Yüksel Arslan, Bedri Baykam, Cihat Burak, Adnan Çoker, Tiraje Dikmen, Abidin Dino, Devrim Erbil, Turan Erol, Bedri Rahmi Eyüboğlu Mehmet Güleryüz, Neşet Günal, Nedim Günsür, Nuri İyem, Oya Zaim Katoğlu, Komet, Mehmet Pesen, Burhan Uygur

sergi salonu boya sponsoru

Düşler, Gerçekler, İmgeler

Düşler, Gerçekler, İmgeler

Pera Müzesi, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 90. yıl dönümü anısına Düşler, Gerçekler, İmgeler: Modern Türk Resminde Cumhuriyet İmgesi adlı sergiye ev sahipliği yaptı. Sergi ve...

Video

Ressamların Gözünden Osmanlı’da Kadın Giyimi

Ressamların Gözünden Osmanlı’da Kadın Giyimi

Yabancılara kapalı bir dünya olduğundan Harem’deki kadınların yaşantısı batılı ressamların ve sanat tüketicisinin en çok ilgisini çeken konulardan olmuştur. 

Mostar’ın 8 Sorununa 8 GIF

Mostar’ın 8 Sorununa 8 GIF

Pera Müzesi Blog, N’olmuş? işbirliğiyle yeni bir yazı dizisine başlıyor. “Bilindik N’olmuş? sorusunu her gün yeniden soruyor, karşımıza çıkan sayısız beklenmedik cevabı sizlerle paylaşıyoruz.

Akışkan Rego

Akışkan Rego

Her ne kadar Rego, geç de olsa, çağının öncü feministlerinden biri olarak kabul edilmişse de, cinsel akışkanlığı ele alışıyla ilgili çok az şey yazılmıştır. Hatta çizim ve resimlerindeki sado-mazoşist akım, partiarka ile sömürülen kadın arasındaki klasik çatışmanın bir okuması olarak anlaşılmıştır. Türkiye ve Almanya’daki ilk müze sergileri, Rego’nun toplumsal cinsiyet ve kimlik hakkında sanıldığının çok ötesinde akışkan bir anlayışa sahip olduğunu gösteriyor.