Profiller

Fransa’da Sanatsal Yaratının Son 15 Yılı

10 Mayıs - 25 Haziran 2006

On beş yıldır Fransız sanat sahnesi ne durumda? Bu sahnenin ayırdedici özellikleri ve baskın eğilimleri neler? Çehresini dönüştüren önemli değişiklikler oldu mu? “Panorama”sını çıkartmaktan çok “profil”inin eskizini çizme düşüncesinin ortaya koyduğu sorular bunlar. Panorama ve profil sözcükleri arasındaki anlamsal farklılık, burada yadsınmaz bir ağırlık taşır. Panorama kavramı, durumun genişletilmiş bir imgelemini ima eden bir kapsam ve boyut varsayarken, profil kavramı aynı anlamı taşımaz ve bir özet ya da genel bir bakış fikrini öne çıkarır; tıpkı bir sanatçının temel özelliklerini ortaya çıkarabilmek adına modelinin eskizini çıkarma gayretindeki gibi.

Fernand Braudel’in 1986’da yayınlanan L’identité de la France – Espace et Histoire (Fransa’nın Kimliği – Mekân ve Tarih) adlı önemli yapıtının ilk bölümünün başlığı “Fransa kendini çeşitlilik diye adlandırıyor” idi. Bu değerli üsluba bir yanıt niteliğindeki Profiller sergisi, tamamen kapsayıcı olmasa dahi, Fransa’da yaşayan ve çalışan, yerli ve yabancı olmak üzere her eğilimden ve tarzdan çağdaş yaratımın örnek gruplarını birleştirerek yaklaşık 40 sanatçının 60 yapıtını bir araya getirdi.

Fransa’da son 15 yıldır gelişim biçimiyle sanatsal üretimin durumunu öne çıkarmayı hedefleyen ve ‘Fransız Baharı’ etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilen Profiller sergisinin düzenleyicisi olan ünlü sanat eleştirmeni Philippe Piguet serginin “hiçbir okulun, hiçbir grubun manifestosu olmadığını amacının çoğulcu bir yaratım özgürlüğünün açık fikirliliğini yansıtmak” olduğunu belirtiyor.

Sanatçılar: Adel Abdessemed, Adam Adach, Jean-Michel Alberola, Stephan Balkenhol, Claude Closky, Philippe Cognee, Stephen Dean, Richard Fauguet, Gregory Forstner, Bernard Frize, Jakob Gautel, Philippe Gronon, Marie-Ange Guilleminot, Pierre Joseph, Jason Karaindros , Regine Kolle, Christian Lapie, Natacha Lesueur, Isabelle Levenez, Olivier Masmonteil, Didier Mencoboni, Yan-Pei Ming, Jean-Luc Moulene, Bruno Perramant, Bernard Piffaretti, Pascal Pinaud, Eric Poitevin, Philippe Ramette, Sophie Ristelhueber, Georges Rousse, Samuel Rousseau, Yvan Salomone, Sarkis, Anne-Marie Schneider, Kristina Solomoukha, Barthelemy Toguo, Patrick Tosani, Xavier Zimmermann

Profiller

Profiller

On beş yıldır Fransız sanat sahnesi ne durumda? Bu sahnenin ayırt edici özellikleri ve baskın eğilimleri neler? Çehresini dönüştüren önemli değişiklikler oldu mu? “Panorama”sını çıkartmaktan çok...

Mark Požlep

Mark Požlep

Balkanlardan Gelen Soğuk Hava sergisi kapsamında sergide yer alan sanatçıların eserlerini paylaşmaya devam ediyoruz. Bu kez 1981, Slovenya doğumlu Mark Požlep’in sergideki “Cennetten de Garip” adlı eserini ele alıyoruz. 

Bölgenin Hafızası

Bölgenin Hafızası

Hafıza nesneleri ilişkilendikleri coğrafyanın da hafızasını taşır. Temel maddesi toprak olan seramikler üretildikleri coğrafyaya doğrudan bağlanır: Toprakla birebir ilişki kuran seramik, üretildiği toprağın hafızasını da barındırır. Kütahya’nın kaolini bol, dolayısıyla da seramik üretimine elverişli toprağı burada çeşitli tekniklerin gelişmesine ve seramik atölyelerinin kurulmasına sebep olmuştur.

Kuyunun Yanında

Kuyunun Yanında

Tadeusz Ajdukiewicz Doğu’yu, 1877’de, Władysław Branicki’yle birlikte çıktığı Suriye, Mısır, Türkiye ve Kırım turunda keşfetti. Bu deneyim onda derin bir etki yarattı, yaşamının sonuna kadar da Doğulu temaları kullanmayı sürdürdü.