Martín Zapater’in Portresi (1797)

24 Mayıs 2012

Martín Zapater’in Portresi (1797).
Francisco de Goya
Tuval Üzerine Yağlıboya, 83x65 cm. Martín Zapater’in Portresi (1797).
Francisco de Goya
Tuval Üzerine Yağlıboya, 83x65 cm. 


Museo De Bellas Artes De Bilbao Envanter No. 82/10  Martín Zapater y Clavería 12 Kasım 1747’de Zaragoza’da doğdu. Mütevazı bir tüccar ailesine mensuptu; hali vakti yerinde akrabası Juana Faguás ve kızı Joaquina de Alduy tarafından evlat edinildi. 1752-1757 yılları arasında Zaragoza Escuelas Pías okulunda Goya’yla birlikte okudu; bu dönemde başlayan dostlukları Zapater’in 1803’teki ölümüne kadar devam etti. Can dostu Zapater’in portresi Goya’nın sipariş üzerine değil, en yakın arkadaşını memnun etme, sevindirme arzusuyla yaptığı bir iştir. Zapater’in daha önce, 1790’da da bir portresini yapmış olan Goya yedi yıl sonra bu ikinci portreyi yapmıştır. Zapater 1797’de Madrid’e gitmiş ve her zamanki gibi Goya’nın evinde misafir edilmiş, burada portre için poz vermişti. Artık ünlü bir ressam olan Goya neredeyse hayatına malolan ağır hastalığı atlatmakla birlikte sağır kalmıştı. Hızlı ve serbest, görünürde kayıtsız fırça dokunuşlarıyla resmedilmiş giysinin hem renk hem teknik açıdan yalınlığı, buna karşılık nüanslarla dolu oluşu dikkati çeker, öte yandan çehre titizlikle, neredeyse kesinlikle işlenmiştir. Ressam, Zapater’in ifade gücünü ve belirgin, dışadönük kişiliğini özellikle bakışında yakalamayı başarmıştır. Resmin alt bölümündeki açık gri parapetin üzerine en iyi arkadaşına, canciğer dostuna ithafını yazmıştır: “Goya. Dostu Marñ Zapater’e. 1797 (Goya. A su Amigo Marñ Zapater. 1797).”

Boğa Güreşçisi Portresi (1797)

Boğa Güreşçisi Portresi (1797)

Resimdeki kişi, delici bir bakışla seyirciye bakarken, dörtte üç konumda resmedilmiştir. Resmin arka planı gri; boğa güreşçisinin giysisi, saçları ve başlığı ise siyahtır. Yakanın ve dantel süsün beyazı göz alıcıdır ve tenin solgun pembesi içinde, dudaklar, yanaklar ve burundaki bazı daha yoğun, küçük fırça vuruşları dikkati çeker.

Kapriçyolar

Kapriçyolar

1729 tarihli Akademi Sözlüğü’nde kapris şöyle tanımlanıyordu: “düşünceden (niyetten) yola çıkarak oluşturulmuş, genellikle olağan ve yaygın kurallara uymayan yargı. 

Bir Yük Arabası ve Bir İşgal Evi  <br>  Liliana Maresca

Bir Yük Arabası ve Bir İşgal Evi
Liliana Maresca

Pera Müzesi, İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) işbirliğiyle, 16 Eylül – 12 Kasım 2017 tarihleri arasında 15. İstanbul Bienali’ne ev sahipliği yapıyor. Müzede 17 sanatçının eserleri yer alıyor. Bienal boyunca bu sanatçıları ve eserlerini blogumuzda ele alıyoruz!