Sonsuz Paris (1959-1965)

20 Mart 2015

1960’lı yıllarda, Alberto Giacometti yaşadığı kente, Paris’e, sokaklarını, kafelerini, atölyesini ya da karısı Annette’in dairesi gibi daha özel yerleri çizerek saygısını sunmuştur, bu çizimler onun en son kitabını oluşturacaktır: Paris sans fin (Sonsuz Paris). Pera Müzesi’nde gerçekleşen Alberto Giacometti sergisinde de söz konusu çizimlerden geniş bir litografi seçkisi de yer aldı.

Giacometti işlerinin büyük bölümünü atölyesinde üretmiştir, yayıncı Tériade’ın Paris üstüne bir taşbaşkısı kitabı sipariş etmesi, ona yerleştiği kenti belgelemek için atölyeden çıkma fırsatı verir. Giacometti kitapta kentin sokaklarını ve anıtlarını, müdavimi olduğu Montparnasse kafelerini ve barlarını, ama aynı zamanda başta atölyesi, karısı Annette’in dairesi ve taşbaskılarının basılacağı Mourlot basımevi olmak üzere daha kişisel yerleri de betimler. Aktarma kâğıdı üstüne desen tekniği elden geçirmeye izin vermez ve Giacometti ilk kez düzeltme yapamadan modelden çizim yapmak zorunda kalır. 1960’lı yılların başında bir sanatçının içinde yaşadığı koşulları gösteren bu gerçek resimli yaşamöyküsü kitabı Sonsuz Paris, atölyeyi merkez alan çemberler biçiminde gelişir, okuru onun izinden gitmeye ve gündelik kent deneyimini izlemeye çağırır. Özgün 150 taşbaskıyı bir araya getiren kitap ancak 1969’da, sanatçının ölümünden üç yıl sonra yayımlanacaktır.

Alberto Giacometti eserleri Alberto Giacometti eserleri

Alberto Giacometti eserleri Alberto Giacometti eserleri

Alberto Giacometti eserleri Alberto Giacometti eserleri

Alberto Giacometti eserleri Alberto Giacometti eserleri

 

Sırasıyla eser künyeleri:

Le Val de Grâce’ın Observatoire’ın bahçesinden görünümü, 1961’den önce;
Saint-Jacques Kulesi ve Châtelet sütununun Mégisserie Rıhtımı’nın köşesindeki kahveden görünümü, 1961’den önce;
Le Select kafesinin La Coupole’dan görünümü, 1961’den önce;
Atölyedeki taburenin üstünde gözlük, 1961’den önce;
Atölyedeki heykeller VII, 1961’den önce;
Annette şöminenin karşısında çıplak ayakta dururken, Mazarine Sokağı, yak. 1964;
Chez Adrien’in barı (III); Doğa Tarihi Müzesi’ndeki karşılaştırmalı anatomi ve fosilbilim galerisi I,
1961’den önce. Giacometti Vakfı Koleksiyonu, Paris.

Giacometti Paris’te

Giacometti Paris’te

Serginin ikinci bölümü Alberto Giacometti’nin 1922-1935 arasında, Post-Kübist sanatçılar ve Gerçeküstücü akımla ilişkisi, Paris’te yaptığı önemli bir heykel grubu, Paris’teki ilk yıllarını ve dönemin sanat sahnesinde oynadığı belirleyici rolü açığa vuruyor.

Giacometti’nin Son Yapıtları

Giacometti’nin Son Yapıtları

Ölümünden önceki yıl, 1965 yılında, Alberto Giacometti New York, Museum of Modern Art’ta, Londra, Tate Gallery’de ve Danimarka, Louisiana Museum of Art’ta büyük başarı kazanan üç kapsamlı retrospektif sergi için çağrılır. 

Kapriçyolar

Kapriçyolar

1729 tarihli Akademi Sözlüğü’nde kapris şöyle tanımlanıyordu: “düşünceden (niyetten) yola çıkarak oluşturulmuş, genellikle olağan ve yaygın kurallara uymayan yargı.