Venedik Ressamı

28 Kasım 2016

San Marco Meydanı ve Çan Kulesi, 1880 - 1890, Ahşap üzerine yağlıboya, 82 x 68 cm., Ziem Müzesi Koleksiyonu San Marco Meydanı ve Çan Kulesi, 1880 - 1890, Ahşap üzerine yağlıboya, 82 x 68 cm., Ziem Müzesi Koleksiyonu

Sergi, öncelikli olarak 19. yüzyıl resmine damgasını vurmuş bir sanatçı olan ve çoğunlukla deniz ve kentin iç içe geçtiği İstanbul’u ve Venedik’i konu alan resimleriyle bilinen Ziem’i, tüm yönleriyle tanıtmayı amaçlıyor. Pera Müzesi Blog üzerinden de sergideki eserleri incelemeye devam ediyoruz. Bu hafta Ziem’in Venedik resimlerini ele alıyoruz.

Ziem adı Venedik’ten asla ayrı düşünülemez. Kanallar Kenti’nde 1842’de ilk kalışından 1911’deki ölümüne dek, Venedik hep heyecanlandırmıştır ressamı. Kent ona en güzel resimlerini esinlemiş, hatta metresi Lina gibi gönül serüvenleri armağan etmiştir. Yıllar geçtikçe, Ziem oraya durmadan dönmüş, Serenissima’nın alaca ışıklarının şaşkınlık verici titreşimlerini yakalayıp resmetmiştir. San Marco Meydanı, Punta della Dogana, Santa Maria della Salute manzaraları… Sisli ve titrek görüntüler, hazırlıksız çizilmiş renkli taslaklar çağdaşlarının yüreğinde ateşli bir kaçma arzusu uyandırmıştır. Günlüğünde kenti ilk keşfedişinde duyumsadığı şeyleri şöyle anlatır: “Gümrüğe geldiğimizde tan daha yeni yeni ağarıyordu. Oradan, ufukta o geniş Venedik gemisinin belirdiğini gördüm. Dingin dingin, ses çıkarmadan ilerlemeyi sürdürdük, gondolcuların bağırış çağırışlarına bir tek köprülerin yankısı karşılık veriyordu. Venedik! Büyük Kanal, sular altında kalmış ıssız bir sokak; güneş yükselip çan kulelerinin tepelerini altın sarısına boyuyordu. Piazzetta’ya indik, gerçeğe dönüştürülmüş tam bir peri masalı dekoru, gerçek doğa, sudaki yansımalar bambaşkaydı [...] hazla dolup taşıyordu. Ziem defterini kolunun altına alıp durmadan Venedik’i, dar sokaklarını, kanallarını ve her tarafından betimlediği Büyük Kanal’ı gezer. Sık sık en güzel ışık etkilerini sunan en pitoresk bakış açılarını seçebilmek için, atölye olarak düzenlettirdiği tekneler kiralamaktan çekinmez. Bir sürü tuvali Ziem’in Serrenissima’ya olan tutkusunu yansıtır.

Ziem her zaman güçlü bir ışıkla havanın hep güzel, hep sıcak olduğu ülküsel bir an öne sürer. Bu ışık bir aura gibi onun yaşamını aydınlatmış, yapıtını parıldatmıştır.

Günbatımında Büyük Kanal ve San Marco Katedrali Çan Kulesi, 19. yüzyılın ikinci yarısı, Tuval üzerine yağlıboya, 84 x 117 cm., Ziem Müzesi Koleksiyonu

Günbatımında Büyük Kanal ve San Marco Katedrali Çan Kulesi, 19. yüzyılın ikinci yarısı, Tuval üzerine yağlıboya, 84 x 117 cm., Ziem Müzesi Koleksiyonu

Félix Ziem: Işık Denizinde Bir Gezgin sergisi 10 Kasım 2016 – 29 Ocak 2017 tarihleri arasında Pera Müzesi’nde gerçekleşti.

İzlenimcilik ile Oryantalizm Arasında

İzlenimcilik ile Oryantalizm Arasında

On dokuzuncu yüzyılın en özgün manzara ressamlarından Fransız sanatçı Félix Ziem’i ağırlıyoruz. 

Bir Sanatçının Başarısı

Bir Sanatçının Başarısı

19. yüzyılın en özgün manzara ressamlarından Fransız sanatçı Félix Ziem’i ağırlıyoruz. Sergi, öncelikli olarak 19. yüzyıl resmine damgasını vurmuş bir sanatçı olan ve çoğunlukla deniz ve kentin iç içe geçtiği İstanbul’u ve Venedik’i konu alan resimleriyle bilinen Ziem’i, tüm yönleriyle tanıtmayı amaçlıyor. Blogumuz üzerinden de sanatçıyı ve sergideki eserleri incelemeye devam ediyoruz. 

On Dokuzuncu Yüzyılda Gezgin Olmak

On Dokuzuncu Yüzyılda Gezgin Olmak

N’olmuş? işbirliğiyle hazırlanan yazı dizimiz devam ediyor. Kendilerini; “Bilindik N’olmuş? sorusunu her gün yeniden soruyor, karşımıza çıkan sayısız beklenmedik cevabı sizlerle paylaşıyoruz.