Bruce Nauman Bana Bak!

26 Ocak 2018

Bruce Nauman

Bruce Nauman’ın bu videoları doğrudan doğruya izleyiciyi muhatap alıyor. Ekranda beliren oyuncuların farklı şekillerde söyledikleri cümleler cevaplanması imkânsız varoluşsal sorulara dönüştükçe dinleyici kendini sorguda hissetmeye başlar. Farklı ekranlarda beliren biri beyaz bir kadın diğeri siyah bir erkek iki oyuncu aynı 100 cümleyi 5 farklı şöyleyişle tekrar ederler; cümleler, aynı fiilin farklı şahıslara göre çekilmiş halidir: “İyi bir oğlanım. İyi bir oğlansın. İyi oğlanlarız. Bu iyi bir şey. İyi bir kızım. İyi bir kızsın. İyi kızlarız, vs.” Atıfta bulunulan eylemler tüm insanlığa ortaktır: iyi ya da kötü olmak, hayatta olmak, sevişmek, sevmek, sıkılmak, nefret etmek, içmek, yemek, sıçmak, işemek, uyumak, ödemek ve ölmek. İlk söyleyişlerinde duygusuz, nötr bir ton benimseyen oyuncular yavaş yavaş soğukkanlılıklarını kaybederler ve duygusuzluk yerini öfke, endişe ve bıkkınlığa bırakır. Saldırgan bir hava esmeye başlar ve her iki oyuncu da izleyiciye ardı arkası gelmeyen suçlamalar yönlendirir. Değerlerden çok iyi ya da kötü olmak gibi toplumsal uzlaşımlardan söz ederler; mizansen günümüz toplumunda yürürlükte olan cinsel ve ırksal ayrımları yansıtır. Son cümle tüm bu ayrımların ötesindedir: “Ölmek istemiyorum. Ölmek istemiyorsun. Ölmek istemiyoruz. Ölüm korkusu.”

Bruce Nauman

Bruce Nauman, İyi Oğlan Kötü Oğlan, 1985, İki kanallı video yerleştirme, 17’ 7” ve 15’ 20”

Sanatçı Biyografisi

(d. 1941, Fort Wayne, Indiana) Kuzey New Mexico’da yaşıyor ve çalışıyor. Mecralar arasında sınır tanımayan sanatçının yapıtları arasında 1960’lardan bugüne ürettiği heykeller, filmler, hologramlar, etkileşimli ortamlar, neon duvar rölyefleri, fotoğraflar, baskılar, video çalışmaları ve performanslar yer alır. Nauman, kavramsal çalışmalarında estetikten ziyade anlama vurgu yapar. Varoluş ve yabancılaşma ile ilgili meseleleri gündeme getirmek için ironi ve kelime oyunlarına başvurduğu eserleriyle izleyenleri şaşkınlığa sürükler ve böylece katılımı teşvik eder. Kariyeri boyunca layık görüldüğü onur ödüllerinden bazıları şunlardır: San Francisco Sanat Enstitüsü Güzel Sanatlar fahri doktora unvanı, Max Beckmann Ödülü, Wolf Sanat Ödülü (heykel dalında), Wexner Ödülü, Leone d’Oro, California Sanat Enstitüsü fahri doktora unvanı ve Görsel Sanatlar dalında Praemium Imperiale Ödülü (Japonya). Walker Sanat Merkezi (Walker Art Center, Minneapolis) tarafından düzenlenen Nauman retrospektifi, 1993 ile 1995 yılları arasında Amerika ve Avrupa’daki birçok sanat mekânına seyahat etmiştir. Kunstmuseum Wolfburg tarafından düzenlenen bir başka Nauman retrospektifi ise Centre Georges Pompidou (Paris), Hayward Gallery (Londra) ve Nykytaiteen Museo’ya (Helsinki) seyahat etmiştir. Nauman, DIA Sanat Merkezi (DIA Center for the Arts), Deutsche Guggenheim (Berlin), Tate Modern, Scottsdale Çağdaş Sanat Müzesi (Scottsdale Museum of Contemporary Art), Tate Liverpool, Milwaukee Sanat Müzesi (Milwaukee Art Museum) ve Berkeley Sanat Müzesi’nde (Berkeley Art Museum) sergiler açmıştır. Eserleri, Pasifik Film Arşivi (Pacific Film Archive) ve Venedik Bienali’nde izleyiciyle buluşmuştur. 2018’de Basel Schaulager Müzesi’nde açılacak olan Nauman retrospektifi Ekim ayında MoMA/PS1’e seyahat edecektir.

Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar

Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar

Portreler, kaçınılmaz olarak toplumsal tanınmaya ve ideolojik değişikliklere tabidir. Bu alanda yer alan eserler, toplumsal cinsiyet ve ırka ilişkin kültürel uzlaşımların yanı sıra film yıldızlarının imajlarında işleyişte olan estetik stratejileri sorguluyor. 

Pera Öğrenme’yle #KendinGez Bana Bak!’tan Beş Eser

Pera Öğrenme’yle #KendinGez Bana Bak!’tan Beş Eser

Bana Bak! “la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergimizi gezerken çocuklarınıza rehberlik etmek ister misiniz? Sergimizden beş farklı eseri ele aldığımız bu yazımızda, rehberlerimizin çocuklara sergimizi anlatırken nasıl bir yol izlediğini göreceksiniz.

Jean-Michel Basquiat Bana Bak!

Jean-Michel Basquiat Bana Bak!

New York sokaklarında hicivli graffitilerinin belirlemeye başladığı 1977’den 1988’deki zamansız ölümüne kadar Jean-Michel Basquiat neo-ekspresyonizm çizgisinde son derece etkili yapıtlar üretti. Bütün çalışmalarında olduğu gibi, şematik fırça darbeleriyle yapılmış bu kara maske de sanat, edebiyat, popüler kültür ve Karayip geleneğine birçok gönderme barındırıyor.