Bir Avuç Hak
Aslı Uludağ

Performans

2 Mart - 15 Nisan 2018

2 Mart – 1 Nisan 2018 tarihleri arasında sanatçı Aslı Uludağ tarafından gerçekleştirilen “Bir Avuç Hak” başlıklı uzun soluklu performans sona erdi. Suna ve İnan Kıraç Vakfı Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan esinlenerek yaratılan ve Pera Müzesi’nin Kesişen Dünyalar: Elçiler ve Ressamlar sergi katında bir ay süreyle gerçekleşen performans, imzalanmasının 70. yılında İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’ni mercek altına aldı. Performansın alanı olarak düzenlenen yerleştirme 15 Nisan 2018 tarihine kadar Müze’de sergilenmeye devam ediyor.

Çok aşamalı bu performans sırasında İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin kelimeleri izleyici katılımı ile teker teker Türk dilinden silinerek ödünç alındı ve Türkçe sözlüğündeki sıraları hesaplanarak sayısal değere tercüme edildi. Bu sayılar, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin düzenlemeyi amaçladığı toplu ve yerleşik yaşamın yapı taşlarından olan buğdaya çevrilerek tartıldı. Performansın son aşamasında ise tartılan buğday ile bildirgenin ağırlığı 766.133 kg olarak hesaplandı.

İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi 1948 yılında Birleşmiş Milletler tarafından imzalanmıştır. Otuz maddeden oluşan bu bildirge, dünya genelinde din, dil, ırk ve cinsiyet ayrımı yapmadan bütün insanlar için eşit hak, özgürlük ve yaşam standardı oluşturur. Bildirgenin parçalanıp analiz edildiği bu performans sırasında, bu önemli metin farklı boyut, şekil ve kavramlara tercüme edildi ve bizden uzaklaşan, kaybolan anlamı yer yer şiirsel, yer yer absürt yaklaşımlarla, portreleri müzenin Oryantalist Resim Koleksiyonu’nda bulunan Osmanlı dönemi elçileri huzurunda arandı.

İlgili Proje

Bir Avuç Hak

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan esinlenerek yaratılan ve Pera Müzesi’nin Kesişen Dünyalar: Elçiler ve Ressamlar sergi katında bir ay süreyle Aslı Uludağ tarafından gerçekleştirilen performans, imzalanmasının 70. yılında İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’ni mercek altına aldı.

Bir Avuç Hak

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Yves Klein’ın mavi pigmentlerini akla getiren bir rengin perdeyi boylu boyunca kapladığını düşünün. Neredeyse 80 dakika boyunca mavinin tonlarında en ufak bir oynama olmasa bile, zihnimiz durduğu yerde durmuyor. Sabit bir maviliğe ne kadar uzun süre bakabiliriz? Mavi tonlar titreyerek, kendi gölgelerini yaratarak bize oyunlar oynamaz mı? Maviden gözlerimiz kamaşmaz mı?

Etel Adnan

Etel Adnan

1925 yılında Beyrut’ta dünyaya gelen Etel Adnan’ı anlatmaya tüm söyleşilerinde kendinden bahsederken kullandığı ilk cümleleri alıntılayarak başlamalı: “Annem İzmirli bir Rum. Babam Şamlı bir Osmanlı kurmay subayı.”

#MisafirYazılar Veri Girişi: Sevgi ve Korku Üzerine

#MisafirYazılar Veri Girişi: Sevgi ve Korku Üzerine

Bilgisayarları beni kızdıran, güldüren dostlarım gibi görüyorum. Bu yüzden Behar’ın koca bir salonda dans ederek temizlik yapan robotlarını görünce, hem ıssız bir odada yalnız kaldıklarını görüp üzüldüm, hem de neşeyle dans etmelerinden keyiflerinin yerine olduğunu hissedip sevindim.