İkilikleri Kırmak: Kovid Döneminde Sanat Üzerine Düşünceler
Shahzia Sikander ve Vishakha Desai

Çevrimiçi Söyleşi

12 Kasım 2020 / 19:00

Minyatür resmine getirilen çağdaş yaklaşımlara odaklanan Minyatür 2.0: Güncel Sanatta Minyatür sergisi Türkiye, İran, Pakistan, Suudi Arabistan ve Azerbaycan gibi çeşitli ülkelerden 14 sanatçının eserlerini bir araya getiriyor. Sanatçılar minyatürü yalnızca tarihsel bir nesne vasfıyla ele almayıp çağdaş sanat biçimi olarak minyatürün kuramsal potansiyelini vurguluyor.

Günümüzde pandemi, sosyal adalet ve iklim krizleri içinde yaşadığımız toplumların derin çatlaklarını gün yüzüne çıkararak bizi ulusal/küresel veya geçmiş/günümüz gibi dar çerçeveli ikili yaklaşımların ötesine geçen imkanları tekrar düşünmeye ve ifade etmeye itiyor. Gelenekten ve güncelden beslenerek devamlı yeni dünyalar yaratan sanatçı Shahzia Sikander ve yakın zamanda basılacak "World as Family: a journey of Multi-Rooted Belongings" (Columbia Üniversitesi Yayınları, Şubat 2021) başlıklı anı kitabının yazarı ve sanat tarihçisi Vishakha Desai Minyatür 2.0: Güncel Sanatta Minyatür sergisinden hareketle sanata ve küresel aidiyete dair fikirler ve kavramlar üzerine kapsamlı bir sohbet gerçekleştirecek.

Söyleşi Pera Müzesi Youtube kanalında canlı olarak gerçekleştirilecektir. Etkinlik dili İngilizcedir. 

Shahzia Sikander Hakkında

Pakistan’ın Lahor kentinde doğan Shahzia Sikander, Lahor Ulusal Sanat Koleji’nde tamamladığı güzel sanatlar lisansı sırasında, minyatür ustası Bashir Ahmed’in yanında eğitim aldı. Bashir Ahmed’in, yanında öğretmenlik için davet ettiği ilk öğrenci olan Shahzia Sikander, daha sonra Ulusal Sanat Koleji’nin Minyatür Resim Bölümü sanatçıları arasında, bu sanatın teknik ve estetik kalıplarına meydan okuyan ilk kişi oldu. Sikander’in çığır açan çalışması The Scroll (“Parşömen”, 1989-90) Pakistan’da büyük beğeni toplayıp, minyatür sanatının en saygın ödüllerinden Shakir Ali ve Haji Sharif ödüllerine layık görülerek, bu sanat dalını Ulusal Sanat Koleji’nin eğitim programının ön saflarına taşıdı. 1993 yılında ABD’ye yerleşerek Rhode Island Tasarım Okulu’nda güzel sanat yüksek lisansına başlayan Sikander, buradaki eğitimini 1995 yılında tamamladı.

Pakistan’da dünyaya gelen ve uluslararası ün kazanan Shahzia Sikander’in öncü çalışmaları, çıkış noktası olan klasik Hint-Fars minyatür sanatının katı biçimsel izleklerine, sanatı yeni ölçeklere ve mecralara taşıdığı deneylerle meydan okuyor. Eserlerinde Güney Asya, Amerika, Feminist ve Müslüman perspektiflerinden yararlanan Sikander, bu kadim ve saygın sanata getirdiği benzersiz ve eleştiri yüklü yaklaşımında, dil, ticaret ve imparatorluk ve göçe ilişkin fikirleri sorgulamak amacıyla sanatın kendini yeni baştan keşfetme kapasitesini kullanıyor. Ulusal Sanat Koleji’nde minyatür eğitimi alan sanatçının tez projesi olan The Scroll, neo-minyatür olarak adlandırılan akımın öncüsü oldu. Ulusal Sanat Koleji’nde minyatür dersi veren ilk kadın sanatçı olan Sikander’in resim, çizim, animasyon, yerleştirme, video ve film alanlarında eserleri bulunuyor.

Shahzia Sikander’i işleyen Shahzia Sikander: Extraordinary Realities (“Sıradışı Gerçeklikler”) isimli gezgin sergi, Haziran 2021’de New York Morgan Müzesi’nde, Kasım 2021’de Rhode Island’da, 2022 baharında ise Texas, Houston Güzel Sanatlar Müzesi’nde sanatseverlerle buluşacak. Sergiler kapsamında ayrıca geniş kapsamlı yeni bir monograf yayımlanacak. Sikander’in 1987-2003 yılları arasında verdiği eserlerin ayrıntılı bir incelemesini içerecek olan Extraordinary Realities, sanatçının Lahor ve ABD’deki sanatının ilk yıllarından, minyatür ile modern sanat arasında diyalog kurulmasında oynadığı kritik role uzanıyor. Editörlüğünü Jan Howard ile Sadia Abbas’ın yaptığı monografa Gayatri Gopinath, Faisal Devji, Kishwar Rizvi, Sadia Abbas, Jan Howard, Vasif Kortun, Dennis Congdon, Bashir Ahmed, Rick Lowe ve Julie Mehretu’da katkıda bulundu.

Süreli Sergi

Minyatür 2.0

Minyatür sanatının güncel yorumlarına odaklanan sergi, Türkiye, İran, Pakistan, Suudi Arabistan, Azerbaycan gibi farklı ülkelerden 14 sanatçının eserlerini bir araya getirdi.

Minyatür 2.0

#MisafirYazılar Veri Girişi: Sevgi ve Korku Üzerine

#MisafirYazılar Veri Girişi: Sevgi ve Korku Üzerine

Bilgisayarları beni kızdıran, güldüren dostlarım gibi görüyorum. Bu yüzden Behar’ın koca bir salonda dans ederek temizlik yapan robotlarını görünce, hem ıssız bir odada yalnız kaldıklarını görüp üzüldüm, hem de neşeyle dans etmelerinden keyiflerinin yerine olduğunu hissedip sevindim.

Etel Adnan

Etel Adnan

1925 yılında Beyrut’ta dünyaya gelen Etel Adnan’ı anlatmaya tüm söyleşilerinde kendinden bahsederken kullandığı ilk cümleleri alıntılayarak başlamalı: “Annem İzmirli bir Rum. Babam Şamlı bir Osmanlı kurmay subayı.”

Öğrendiğim 10 Şey: Narın Rengi

Öğrendiğim 10 Şey: Narın Rengi

Narın Rengi’nin yönetmeni Sergey Parajanov, Gürcistan’ın Tiflis şehrinde doğmuş olsa da, aslen Ermeni’ydi. Sayat-Nova ile kendini ruhen yakın hisseden Parajanov, çok sayıda kültüre ev sahipliği yapan Transkafkasya ile arasındaki bağ sebebiyle, ozanın yaşamını beyaz perdeye aktaracak ideal sanatçı olduğuna inanıyordu