Kente Arşivsel Bakış: "Bir Varmış Bir Yokmuş"

Pera Yetişkin

  • 19 Mart 2023 / 15.00

Zamane İstanbulları sergisine Arazi Nostaljisi serisiyle katkıda bulunan Ali Taptık’a sanatçı Beste Kopuz eşlik ediyor. Kavramsal çıkış noktasını, sanatçıların “Kent, hafızamızı zorlayacak bir hızda değişiyor, dönüşüyor, yıkılıyor ve yeniden inşa oluyorken hatıralarımız, geleneklerimiz, ritüellerimiz bu döngülerin içinde yok olmaya dayanabilecek mi?”, “Geçmiş, şimdi ve geleceğin izinde tarihin kentlere olan etkisi nedir? Hafıza mekanlarının yerini yıkıntı molozlarına bıraktığı günümüzde; izlerine rastlayamadığımız, yok olan yerlerden, anılarımızdan, geçmişten nasıl söz edebilir ve bütün bunları koruyabiliriz?” sorularından alan bu iki günlük atölyede katılımcılar; hatırlama, unutma, tanık olma ve koruma kavramları etrafında, değişen ve dönüşen kent yaşantısı üzerine tekrar düşünme fırsatı buluyor. 

Bu atölye birbirine bağlı iki seans olarak farklı tarihlerde gerçekleşecektir.

1. Seans (19 Mart 2023): Sanatçılar sanat ve araştırma pratiklerinden yola çıkarak günümüz kent arşivcileri ile kendi yöntemleri ve araçlarını paylaşacak, arşivleri havalandırmanın yollarını arayacaklar.

2. Seans (26 Mart 2023): Katılımcılar, atölyenin ilk gününden bugüne geçen süre içinde arşiv ve bellekle kurdukları ilişkiden bahsedecek ve hazırladıkları arşivleri sunacaklar.

İlişkili Sergi: Zamane İstanbulları

Yaş grubu: 18 yaş ve üzeri
Kontenjan: 12 kişi
İki günlük atölye programı katılım bedeli:
300 TL
Öğrenciler için iki günlük atölye programı katılım bedeli: 150 TL

Etkinlik Pera Müzesi’nde (yüz yüze) gerçekleşecektir.
Detaylı bilgi: ogrenme@peramuzesi.org.tr

Ali Taptık hakkında
Sanat ve yayımcılık çalışmaları, kentsel peyzaj ve mimarinin temsili, birey ve kent arasındaki ilişki, edebiyat görsellik ilişkisi gibi konulara odaklanıyor. Kaza ve Kader (Filigranes Editions, 2009); İstanbul’u Resmetmek - Türkiye’nin Görsellik Tarihine Giriş (Uğur Tanyeli’nin işbirliğiyle; Akın Nalça Kitapları, 2010), There are no failed experiments (Atelier de Visu, 2012) ve Nothing Surprising (Marraine Ginette, 2015) isimli kitapları bulunuyor. Çalışmaları Salt (İstanbul), MAXXI (Roma), Ashkal Alwan (Beyrut) ve 14. Uluslararası Venedik Sergisi, la Biennale di Venezia’nın da aralarında yer aldığı birçok kurumda sergilendi. Kurucusu olduğu, adil paylaşım ve eşit söz hakkı ilkeleriyle yola çıkan ve tasarım, araştırma, yayıncılık alanlarında çalışmalar yapan Onagöre’yi 2017’den bu yana yürütüyor. Fotoğraf ve bununla gelen arşivcilik pratiği Taptık’ın projelerindeki yaklaşımına temel oluşturmaktadır. Bu temel, geçmiş ile gelecek arasında organik bağlar kurma arayışları olarak özetlenebilir.

Beste Kopuz hakkında
Multidisipliner tarzda üretim yapan sanatçı, çalışmalarında kent tarihi, mekânın hafızası ve arşivsel çalışmalar yürüterek yer ile kurulan katmansal ilişkiler ağı üzerine eğilmektedir. Kentlerin en önemli özelliklerinden birisinin tamamen yok edilememesi ve her durumda geçmişinden izler barındırması olduğuna inanan sanatçı; üretimlerinde kentteki bu izleri aramakta ve eskinin yeni ile kendini yeniden var edişini sorgulamaktadır. Çalışmaları; Mamut Art Project 2017, BASE 2017, CAPTCHA Design Festival, Mixer, Space Debris, Şehre BAK gibi hem yurtiçi hem de yurtdışı platformlarda sergilendi. 2019 Kasım ayında Versus Art Project’te “Kazıklıköy” isimli ilk kişisel sergisini açtı. 2020 yılında İstanbul Mimarlık ve Şehircilik Araştırmaları Akademisi, 2022 yılında İstanbul Bienali Çalışma ve Araştırma Programına dahil oldu. İstanbul’da yaşamakta ve Hacettepe Güzel Sanatlar Enstitüsü resim bölümünde yüksek lisans eğitimine devam etmektedir.

yükleniyor ... Yükleniyor...
yükleniyor ... Yükleniyor...
yükleniyor ... Yükleniyor...
Yükleniyor ...

Jean-Léon Gérôme: Değişim Çağında Kültürel Etkileşimler

Jean-Léon Gérôme: Değişim Çağında Kültürel Etkileşimler

Jean-Léon Gérôme, 19. yüzyıl ikinci yarısının en tanınmış sanatçıları arasında yer alır. Akademik resmin en ateşli savunucularından olan Gérôme, İzlenimcilik gibi modern akımlara karşı kişisel bir savaş yürütmüştür. Yaşamının son dönemlerinde, karşı çıktığı akımların yükselişiyle eski popülerliğini kaybetmeye başlasa da 20. yüzyılda da pek çok başka akademik ressam gibi unutulup gitmemiştir. 

İstiap Haddi

İstiap Haddi

Pera Müzesi, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan esinlenen Tüm Zamanlara, Tüm Üzgün Taşlara başlıklı güncel video yerleştirmesinden hareketle, sanatçılar Nicola Lorini, Gülşah Mursaloğlu ve Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün (Avşar Gürpınar, Cansu Cürgen) katıldığı bir konuşma gerçekleştirdi. Yerleştirmeden hareketle ölçme, hesaplama, standart oluşturma, zaman ve değişim konularını tartışmaya açan bu ilham verici konuşmadan kısa bir bölüm paylaşıyoruz!

Sanatçı ile Söyleşi: Nicola Lorini

Sanatçı ile Söyleşi: Nicola Lorini

Tüm Zamanlara, Tüm Üzgün Taşlara, Pera Müzesi’nin Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’nda öznel ve duygusal durumları bir araya getirerek tek yönlü tarih ve zaman algısını sorgularken ziyaretçileri çizgisel olmayan bir yolculuğa çıkarıyor.