16. İstanbul Bienali

Yedinci Kıta

14 Eylül - 10 Kasım 2019

Pera Müzesi, İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen, 16. İstanbul Bienali’ne ev sahipliği yaptı. Fransız küratör, yazar ve akademisyen Nicolas Bourriaud’nun küratörlüğünü üstlendiği bienalin başlığı Yedinci Kıta.

Bourriaud, Bienal’e ev sahipliği yapan her bir mekânın, serginin bir yönüne karşılık geldiğini söylüyordu. Pera Müzesi, paralel dünyalara ait bir antropoloji müzesine, kurmaca arkeoloji ve tarihi yeniden icat eden sanatçılar için bir yere dönüştürüldü. İstanbul Bienali kapsamında Pera Müzesi’nde 13 sanatçının geçmişi yeniden keşfe çıkan eserleri görülebildi. Sanatçı listesi, Anzo, Pia Arke, Charles Avery, Norman Daly, Ernst Haeckel, Evru/Zush, Sanam Khatibi, Melvin Moti, Glauco Rodrigues, Luigi Serafini, Paul Sietsema, Simon Starling ve Piotr Uklański’den oluşuyordu.

Yedinci Kıta sanatı, insanın etkilerini, takip ettiği yolları, bıraktığı izleri ve insan olmayanlarla etkileşimini araştıran bir antropoloji olarak tanımladı. Bienal ana başlığını, Antroposen çağının küresel ısınmayla birlikte en gözle görünür sonuçlarından biri olan, Pasifik Okyanusu’nun ortasındaki devasa atık yığınından aldı. Popüler bilimde “Yedinci Kıta” olarak anılan bu kütle, 3,4 milyon kilometrekare genişliğinde, 7 milyon ton ağırlığındaki bir plastik yığınından meydana geliyor. İnsan atıklarının okyanusun ortasında yeni bir kıtanın oluşumuna sebebiyet verdiği bu olay, 16. İstanbul Bienali için ekolojik sorunlar karşısında sanatın güncel durumunu pek çok sanatçı, düşünür, antropolog ve çevreci ile birlikte araştırmak için bir çıkış noktası oluşturdu.

2015 yılından itibaren İstanbul Bienali mekânlarından biri olan Pera Müzesi, 2019'da da üç katında bienali ağırladı. Bienal kapsamında, arkeolojik sanatın öncülerinden biri olarak kabul edilen Norman Daly’nin kırk yıla uzanan kapsamlı ve detaylı çalışmasının ürünü olan Llhuros Medeniyeti de ilk kez bu ölçekte sergilendi.

Fransız yazar ve akademisyen Nicolas Bourriaud’nun küratörlüğünde, 14 Eylül–10 Kasım 2019 tarihleri arasında ücretsiz olarak düzenlenen Yedinci Kıta başlıklı bienalde, üç farklı mekânda (MSGSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, Pera Müzesi ve Büyükada), 26 ülkeden 57 sanatçı ve sanatçı kolektifinin eserleri sergilendi.

16. İstanbul Bienali’nin Pera Öğrenme ve Pera Film iş birliğiyle geliştirdiği programlar da sergi boyunca müzede izleyiciyle buluştu.

Video

Ansızın Bir Yabancı Belirir

Pera Film, Bienal’in Yedinci Kıta temasından yola çıkarak sunduğu Ansızın Bir Yabancı Belirir programında, doğanın tanıklıklarıyla toplumsal hafızayı bir araya getiren, içinde yaşadığımız dünyaya nasıl yabancılaştığımızı sorgularken, bu yabancılaşma haline nasıl katkıda bulunduğumuzu düşünmeye çağıran yapımlara yer veriyor.

Müzemizin cephesinde yer alan dev boyutlu fotoğrafı fark ettiniz mi?

Müzemizin cephesinde yer alan dev boyutlu fotoğrafı fark ettiniz mi?

Müzemizin cephesinde yer alan dev boyutlu fotoğrafı fark ettiniz mi? “Balkanlardan Gelen Soğuk Hava” sergisi kapsamında sergide yer alan sanatçıların eserlerini paylaşmaya devam ediyoruz. 

Geleceği Hatırlamak

Geleceği Hatırlamak

Bir koleksiyona veya arşive bakarak gelecek nasıl kurgulanabilir? Seramiğin dayanıklı yapısı onu hayal edebildiğimiz zamanın sonuna dek kalıcı kıldığından geleceğin nasıl hatırlanabileceğini bir seramik koleksiyonu aracılığıyla düşünmek zihin açıcı olabilir. Sergi kapsamında üretilen eserler, geçmişe dair önemli ipuçları taşıyan bir koleksiyonu taze bir perspektifle ele alma ve geleceği hatırlamaya dair bir adım atma potansiyeli taşıyor. 

Mangala Oyunu

Mangala Oyunu

Doğu’ya özgü giysileri içindeki bu üç figür, egzotik bir manzara önünde nargile içip mangala oynarken görülüyor. 1739 tarihli kraliyet koleksiyonları envanterleri, bu grubun üyelerini sarayın haremağası Matthias ve iki odalık olarak tanımlıyor.