Yıldız Moran

Zamansız Fotoğraflar

27 Kasım 2013 - 19 Ocak 2014

Türkiye’nin akademik eğitim almış ilk kadın fotoğrafçısı Yıldız Moran (1932-1995) sanatseverlerle geniş kapsamlı olarak ilk kez Pera Müzesi’nde buluştu.

Büyük bir tutkuyla başladığı fotoğraf kariyerini yaşamındaki bir başka tutku olan Özdemir Asaf’la evliliğinin ardından sonlandıran ancak kısa kariyerine önemli ve farklı yapıtlar sığdıran Moran, İngiltere’de eğitim almış ve ünlü fotoğrafçı John Vickers’ın öğrencisi olmuştur. Cambridge’de açtığı ilk kişisel sergisini İstanbul, Ankara, Londra ve Edinburgh sergileri izlemiştir.

Yıldız Moran, ışığı büyük bir ustalıkla kullanarak elde ettiği teknik başarısının ötesinde; ruhunu, aklını, kalbini yani kendini de katarak görüntünün izini derinleştirebilmiş bir fotoğrafçıdır. Bir anlamda “retrospektif” niteliğindeki kapsamlı sergi, Moran’ın bu kendine ait iç sesini, Türk ve dünya fotoğraf tarihi içindeki görünürlüğünün izlerini de derinleştiren yeni bir okumayla ortaya koyabilmeyi amaçladı.

Sergi, bilinen sınırlı sayıdaki karelerinin dışında ilk kez sergilenen fotoğraflarıyla gizli kalmış bir figürü, Türk fotoğrafının “mektepli” ilk kadın fotoğrafçısını izleyiciyle yeniden buluşturdu.

sergi salonu boya sponsoru


Yıldız Moran

Yıldız Moran

 Türkiye’nin akademik eğitim almış ilk kadın fotoğrafçısı Yıldız Moran'ın (1932-1995) yapıtları geniş kapsamlı olarak ilk kez 2013 yılında Pera Müzesi’nde sergilendi.

Büyük bir tutkuyla...

Galeride Söyleşi: Coşar Kulaksız, Merih Akoğul

Galeride Söyleşi: Coşar Kulaksız, Merih Akoğul

Yıldız Moran: Zamansız Fotoğraflar sergisi kapsamında gerçekleşecek söyleşide sergi küratörü Coşar Kulaksız ve yazar Merih Akoğul, Yıldız Moran'ın Türk fotoğrafındaki yerini tartışacaklar.

Video

Zamansız Fotoğraflar, Tanıdık Yüzler

Zamansız Fotoğraflar, Tanıdık Yüzler

Bir Yıldız Moran retrospektifi niteliğindeki Zamansız Fotoğraflar sergisinin belki de en merak uyandıran bölümü yirmi fotoğraftan oluşan portre seçkisi. Bu yirmi yüzün her biri başka yöne bakıyor, her birinin hikayesi bambaşka…

Kitsch ve Kitle Kültürü <br>  Umberto Eco

Kitsch ve Kitle Kültürü
Umberto Eco

Doğrudan bir etkiyi amaçlayan bir iletişim olarak Kitsch'in tanımı, kuşkusuz, onu kitle kültürü ile özdeşleştirmeye ve avantgarde'ın öne sürmüş olduğu "yüksek" kültürler diyalektik bir karşıtlık içine koymaya yardımcı olmuştur. 

Ressamların Gözünden Osmanlı’da Kadın Giyimi

Ressamların Gözünden Osmanlı’da Kadın Giyimi

Yabancılara kapalı bir dünya olduğundan Harem’deki kadınların yaşantısı batılı ressamların ve sanat tüketicisinin en çok ilgisini çeken konulardan olmuştur.