Eski Ustalardan Pastişler

29 Nisan 2016

Pera Müzesi, metafizik sanatının kurucusu, 20. yüzyılın en sıradışı sanatçılarından birini, Giorgio de Chirico’yu ilk kez Türk sanatseverlerle buluşturuyor. Roma, Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı işbirliğiyle düzenlenen sergi, sanatçının yaklaşık 70 resim, 2 litografi serisi ve 10 heykeliyle kapsamlı bir içerik sunuyor.

Sergide yer alan “Eski Ustalardan Pastişler” bölümü de Chirico’nun 1945 ile 1960 arasında büyük ustalardan esinlenerek resmettiği eserlerini ele alıyor.

Pastoral (Rubens’ten), 1960 Tuval üzerine yağlıboya, 39 x 49,5 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksi̇yonu, Roma

De Chirico, bu dönemde Avrupalı büyük ustaların farklı bir grubuna hayranlık duymaya başlar: Tiziano, Fragonard ve Ingres’den Delacroix ve Rubens’e uzanan bu ressamlar arasında, Rubens’i nihai Büyük Usta olarak görür
Phaeton’un Düşüşü (Rubens’ten), 1954, Tuval üzerine yağlıboya, 50 x 40 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma

Sanatçı, ustaların yapıtlarının birebir kopyalarını yapmak yerine, belirli resimlerin ayrıntılarını yeniden işlemeyi ya da bunların üzerinde çalışmayı tercih ediyordu: Örneğin, bu sergide yer alan 1947 tarihli Uyuyan Genç Kız (Watteau’dan) resminde, Watteau’nun Jupiter ve Antiope’sinden yalnızca küçük bir ayrıntıyı çizmeyi yeğlemiş; böylece kendi versiyonunu, uyuyan bir Ariadne figürüne dönüştürmeyi seçmiştir.
 
Uyuyan Genç Kız (Watteau’dan), 1947 Tuval üzerine yağlıboya, 40 x 50 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma

Sanatçı, farklı bir yaklaşıma örnek olarak, sergide yer alan 1945 tarihli Yıkananlar (Peyzajda Kırmızı Kumaşla) resminde, Ingres’in Büyük Odalık (1814) resmindeki merkezi figürün kolayca tanınan pozunu seçmiş, ama odalığın konumunu tersine çevirerek onu açık hava manzarası ortamına yerleştirmiştir.

Zırhlı Otoportre’deyse (1948), Velázquez’in Zırhlı IV. Felipe (yak. 1626) resmini yeniden işler. İspanyol kralının başı yerine kendi başını geçirme kararı, Nietzsche’nin ebedi dönüş kavramının ve zamanın döngüsel niteliğinin görsel bir kanıtı işlevini görür.
 

Zırhlı Otoportre, 1948, Tuval üzerine yağlıboya ve suluboya, 50 x 40 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma

Sanatçının en erken tarihli eserlerinden, son yapıtlarına kadar çeşitli dönemlerinden örneklerin yer aldığı Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi sergisi 24 Şubat - 08 Mayıs 2016 tarihleri arasında Pera Müzesi’nde gerçekleşti.

Giorgio de Chirico

Giorgio de Chirico

De Chirico, Mart 1910’da, annesi ve erkek kardeşiyle birlikte Floransa’ya taşındı. De Chirico, ilk metafizik resmini yaptı: Santa Croce Meydanı’ndan esinlediği Bir Güz Öğleden Sonrasının Muamması’nı. 

#MisafirYazılar Veri Girişi: Sevgi ve Korku Üzerine

#MisafirYazılar Veri Girişi: Sevgi ve Korku Üzerine

Bilgisayarları beni kızdıran, güldüren dostlarım gibi görüyorum. Bu yüzden Behar’ın koca bir salonda dans ederek temizlik yapan robotlarını görünce, hem ıssız bir odada yalnız kaldıklarını görüp üzüldüm, hem de neşeyle dans etmelerinden keyiflerinin yerine olduğunu hissedip sevindim.

Akışkan Rego

Akışkan Rego

Her ne kadar Rego, geç de olsa, çağının öncü feministlerinden biri olarak kabul edilmişse de, cinsel akışkanlığı ele alışıyla ilgili çok az şey yazılmıştır. Hatta çizim ve resimlerindeki sado-mazoşist akım, partiarka ile sömürülen kadın arasındaki klasik çatışmanın bir okuması olarak anlaşılmıştır. Türkiye ve Almanya’daki ilk müze sergileri, Rego’nun toplumsal cinsiyet ve kimlik hakkında sanıldığının çok ötesinde akışkan bir anlayışa sahip olduğunu gösteriyor.