Metafizik Sanat

22 Mart 2016

Bayan L. Gartzen’i̇n Portresi̇ 1913, Tuval üzeri̇ne yağlıboya, 72,5 x 60 cm. 
Özel Koleksi̇yon, Roma

Bayan L. Gartzen’in Portresi 1913, Tuval üzerine yağlıboya, 72,5 x 60 cm. 
Özel Koleksi̇yon, Roma

Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi sergisi 12 bölümden oluşuyor. Serginin “Metafizik Sanat” başlıklı bölümünden bir kesit paylaşıyoruz: 

1910 yılı, yalnızca de Chirico’nun sanat kariyerinde değil, sanat tarihinde de bir dönüm noktasıdır: Floransa’da bir süre geçirdikten sonra, Santa Croce Meydanı’nda, meydana hâkim Dante heykeli ve Santa Croce Kilisesi karşısında ilk metafizik aydınlanmasını yaşar. Bu an, “her şeyi ilk kez görüyormuş gibi tuhaf bir izlenime kapılmasına” yol açmıştır. On dokuzuncu yüzyıl düşüncesinden, özellikle Nietzsche, Schopenhauer ve Weininger’den, etkilenen de Chirico, sonraki sekiz yılı Floransa (1910-1911), Paris (1911-1915) ve Ferrara’da (1915-1918) geçirmiş; yakın çevresini ve gündelik nesneleri konu alan gizemli yapıtlarıyla, benzersiz metafizik anlayışına somut bir biçim kazandırmıştır. Bu yapıtlar, içlerinde bir keşif ve aydınlanma duygusu barındırır. De Chirico’nun ilk metafizik yapıtları, uzun gölgeleriyle ve tek bir Ariadne ya da bir politikacı heykelinin yer aldığı tedirgin edici boş İtalyan meydanlarını; huzursuz edici, çehreden yoksun mankenleri; klostrofobik iç mekânları içerir. Bu iç mekânlar, rastgele yan yana getirilmiş geometrik aletler, haritalar, tuhaf nesneler ve resim içinde resim motifiyle doludur. 

Giorgio de Chirico

Giorgio de Chirico

De Chirico, Mart 1910’da, annesi ve erkek kardeşiyle birlikte Floransa’ya taşındı. De Chirico, ilk metafizik resmini yaptı: Santa Croce Meydanı’ndan esinlediği Bir Güz Öğleden Sonrasının Muamması’nı. 

Stephen Chambers "Büyük Ülke"

Stephen Chambers "Büyük Ülke"

Kraliyet Sanat Akademisi, Stephen Chambers’a Ana Galeriler’in Weston Salonları’nda düzenlenecek, temalı bir sergi için yeni işler üretme fırsatı sunduğunda sanatçı baskıya ve onun sunduğu imkânlara yöneldi.

Bir Hançer Tarihi

Bir Hançer Tarihi

Manzaralar, baskılar ve illüstrasyonlar yapan Henryk Weyssenhoff, yaratıcı enerjisinin büyük bölümünü Belarus’un, Litvanya’nın ve Samogitya’nın gerçekçi manzaralarını yapmaya harcadı.