29 Aralık 2017
“Portre insanlık durumunun dışından ve de içinden bahseder, bir kişinin fiziği kadar psikolojisini de yansıtır –ya da yansıtmalıdır.” Virginia Torrente – Portre: Genişletilmiş Kimlik
Rineke Dijkstra, Vondelpark, Amsterdam, 12 Mayıs 2006, Kromojenik renkli baskı, 80 x 100 cm.
Bana Bak! “la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergimiz kapsamında ele aldığımız ilk sanatçı “Sahnelen Duygular” başlıklı bölümünde yer alan Rineke Dijkstra. Keyifli okumalar!
Rineke Dijkstra’nın Vondelpark, Amsterdam, 12 Mayıs 2006 isimli fotoğrafı, farklı şehirlerin parklarındaki çocuk ve gençlerin portrelerinden oluşan Park Portreleri serisine ait. Bu son derece dengeli kompozisyonda, genç bir erkek gayet rahat bir pozisyonda karşımızda oturur; ancak bu uyum, izleyicide bir tür huzursuzluk yaratır. Bu temsildeki sadelik yanıltıcıdır. Çünkü herkes bilir ki, doğallık diye bir şey yoktur, yalnızca katışıksız yapıntılar vardır. Baktığımız genç adam figürü, en ince ayrıntılarına kadar tasarlanmış bir kompozisyonda çerçevenin içine kapatılmıştır. Klasik bir portre niteliğinde olan figür geleneksel manzara resminin içine yerleşerek yeni bir bağlam yaratır. Modelin talepkar bakışı, tıpkı Hollanda resimlerindeki gibi izleyiciyi gözleriyle takip eder.
Sanatçı Biyografisi
(d. 1959, Sittard, Hollanda) Amsterdam’da- yaşıyor ve çalışıyor. Dijkstra’nın portre çalışmaları, kişisel hayatlarımızla ilişkilendirebileceğimiz hakikatleri konu ediniyor. Sosyal varlıklar olarak deneyimlerimiz ve en ince ayrıntısına kadar çalışılmış acı tatlı süreçler sonunda insanlık dünyasına kabul edilişimiz gibi. Çarpıcı fotoğraflar yaratabilmek için poz, detay ve rastlantı unsurları arasında ince bir denge tutturan Dijkstra’nın çalışmaları güzellik ve kusursuzluklarıyla bilinir. Teknik ustalık ürünü olan bu fotoğraflar, portre fotoğrafçılığının nesnel bakışına çarpıcı bir duygu boyutu ekler. Amsterdam’da de Moor’da düzenlenen ilk kişisel sergisinden bu yana Dijkstra’nın eserleri, Sprengel Museum (Hannover), Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Chicago Sanat Enstitüsü (Art Institute of Chicago), Stedelijk Museum (Amsterdam), The Rudolfinum (Prag), Museum fur Moderne Kunst (Frankfurt), Guggenheim Müzesi ve San Francisco Modern Sanat Müzesi (San Francisco Museum of Modern Art) gibi kurumlarda sergilenmiştir. Eserleri, Kodak Ödülü (Hollanda), Sanat Teşvik Ödülü (Amstelveen), Werner Mantz Ödülü, Citibank Fotoğraf Ödülü ve Macallan Kraliyet Fotoğraf Ödülü gibi pek çok ödüle layık görülmüştür.
Üryan, Çıplak, Nü: Türk Resminde Bir Modernleşme Öyküsü sergisi kapsamında, Cumhuriyet Gazetesi yazarı, Marmara ve Yeditepe Üniversitesi Öğretim Görevlisi Nazlı Pektaş’ın, serginin küratörü Ahu Antmen ile yaptığı ve kısa hali Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanan röportajın tamamını paylaşıyoruz.
Hafıza nesneleri ilişkilendikleri coğrafyanın da hafızasını taşır. Temel maddesi toprak olan seramikler üretildikleri coğrafyaya doğrudan bağlanır: Toprakla birebir ilişki kuran seramik, üretildiği toprağın hafızasını da barındırır. Kütahya’nın kaolini bol, dolayısıyla da seramik üretimine elverişli toprağı burada çeşitli tekniklerin gelişmesine ve seramik atölyelerinin kurulmasına sebep olmuştur.
Salı - Cumartesi 10.00 - 19.00
Cuma 10.00 - 22.00
Pazar 12.00 - 18.00
Müze Pazartesi
günü kapalıdır.
Çarşamba günleri öğrenciler müzeyi
ücretsiz ziyaret edebilir.
Tam: 200 TL
İndirimli: 100 TL
Grup: 150 TL (toplu 10 bilet ve üstü)