324: Constantinus’un Seçimi ve Yeni Roma’nın Kuruluşu

Sempozyum

7 - 8 Kasım 2024

8 Kasım 324 günü, Büyük Constantinus oğlu II. Constantius’u caesar makamına yükseltirken annesi Helena ve eşi Fausta’ya da augusta sıfatını bahşetti. Hanedanlık kurma niyetini böylece ilan ederken, eski Byzantion kentini de kendi adını taşıyan bir imparatorluk başkenti statüsüne yükseltti.

Dünya tarihindeki bu son derece önemli olayın 1700. yılı vesilesiyle, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü ve Pera Müzesi, 324: Constantinus’un Seçimi ve Yeni Roma’nın Kuruluşu adlı uluslararası sempozyuma ev sahipliği yapıyor. Brigitte Pitarakis ve Paul Magdalino’nun yönetiminde düzenlenen bu yenilikçi sempozyum Constantinopolis’in kuruluşunu bir dizi disiplinlerarası bakış açısıyla ele alıyor.

Constantinus iddialı kent projesi için neden mütevazı Byzantion kentini seçmişti ve planı neler içeriyordu? Sempozyum, yeni imparatorluk başkentinin yerleşim düzenini ve ardındaki ideolojiyi incelemek için mevcut yazılı ve fiziksel bulgulara yeni arkeolojik verileri de içeren güncel bir bakış yöneltiyor. Aynı zamanda, Tetrarşi döneminde yeni kentlerin kurulması, Roma kentlerinin estetiği, İskenderiye’nin ideolojik ve kültürel etkisi, Constantinus’un Thessalonike, Nikomedeia ve Troya ile ilişkisi ve Troya’nın Constantinus’la bağlantılı kuruluş efsanelerindeki rolü gibi konuları da irdeliyor. 

Disiplinlerarası araştırmalardaki yakın tarihli gelişmeler Yeni Roma’nın yükselişini, dördüncü yüzyılda Doğu Akdeniz’deki ticaret ve Constantinopolis’e servet akışı bağlamında inceleme olanağı da sağlıyor. İlgili konular arasında başkente tahıl sağlanması, Constantinus ve oğullarının bastırdığı sikkeler, Marmara bölgesindeki imparatorluk darphanelerinin üretimi, ortaya çıkarılan amforalar ve içeriklerinin sağladığı veriler de bulunuyor. Ek olarak, İstanbul ve çevresinde, Küçükçekmece, İzmit (Nikomedeia) ve İznik’te (Nikaia) yapılan yakın tarihli ve daha eski kazılarda ortaya çıkan yazıtlar, sikkeler ve diğer buluntular araştırmalara yeni perspektifler sağlıyor. 

Constantinus’un yaşam süresi (yak. 272–337) sempozyumun zamansal çerçevesini tanımlamakla birlikte, örneğin oğullarının onun iddialı programını sürdürmeleri gibi, araştırma konusunu bağlamsallaştırmaya katkıda bulunan, daha erken ve geç dönemlerden yazılı ve fiziksel bulgulara da ağırlık veriliyor. Constantinopolis’in kuruluşu, Constantinus’un Apollon ile ayrıcalıklı ilişkisi ve Hıristiyanlığı benimseyişinin yarattığı ikilemle bağlantılı olarak da ele alınıyor.

Sempozyum programı için tıklayın.

Sempozyum kitapçığı için tıklayın.

Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleşecek sempozyum ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır.
İngilizce-Türkçe simültane çeviri yapılacaktır.

Biçimsel Arayışlar

Biçimsel Arayışlar

Anadolu’nun halk sanatlarından yansıyan görsel birikime yönelik yoğun ilgisiyle tanıdığımız Eyüboğlu’nun bu erken dönem nü’lerinde görülen renkli dekoratif unsurlar, ünlü Fransız ressam Henri Matisse’e duyduğu ilgiyle de beslenen bir Batı-Doğu sentezi arayışını hissettirir.

Korku ve Kıyametin Baş Döndürücü Bir İfadesi  <br> Tsang Kin-Wah

Korku ve Kıyametin Baş Döndürücü Bir İfadesi
Tsang Kin-Wah

Pera Müzesi, İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) işbirliğiyle, 16 Eylül – 12 Kasım 2017 tarihleri arasında 15. İstanbul Bienali’ne ev sahipliği yapıyor. Müzede 17 sanatçının eserleri yer alıyor. Bienal boyunca bu sanatçıları ve eserlerini blogumuzda ele alıyoruz!

Mersad Berber

Mersad Berber

Mersad Berber (1940-2012), Bosna-Hersek ve Yugoslav sanatının 20. yüzyılın ikinci yarısındaki en önemli temsilcilerinden biridir. İfade gücü ve eşsiz yeteneği sayesinde yerel sanat çevresini çağdaş Avrupa ve dünya sanatının bir parçası haline getiren Berber, Bosna-Hersek’in çağdaş kültür tarihinde son derece dinamik bir döneminde yaşamıştır.