"De Chirico'nun Perspektifi"
Ali Artun

Konferans

5 Mart 2016 / 14:00

Giorgio de Chirico efsanesinin kaynağı onun "metafizik resimleri"dir. Bu resimler, ilkin 1909 yılında, bir öğleden sonra Floransa'daki Santa Croce Meydanı'nda otururken sanatçının içine doğmuştur. Başta sürrealistler olmak üzere, birçok avangart sanatçıyı baştan çıkarmıştır. "Metafizik Resimler", neoplatonik düşünceyle Nietzsche felsefesini, antik mitolojiyi ve sanatçının kendi mitini eklemleyen gizemli, sembolik bir dil kurarlar. Bu dilin grameri geometridir, "ilahi bir geometri" olduğuna inanılan perspektiftir, hafızanın kayıtlı olduğu tiyatro mekânıdır. De Chirico'nun sanatında geometriyle, perspektifi ve tiyatroyu birbirlerine eklemleyen mimarlıktır. Ona göre, gerek evrenin, gerekse kendi sanatının esrarı mimarlık sayesinde hissedilir.

Ali Artun hakkında
Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu. Sanat ve mimarlık alanında çeşitli derneklerde kurucu ve üye olarak yer aldı. 1984`te Galeri Nev’in kuruluşuna katıldı. Bu yıllardan itibaren, Galeri’nin Ankara`daki sergileri ile Ankara ve İstanbul’da çeşitli sergiler düzenledi. Yüzü aşkın Galeri Nev yayınının editörlüğünü yaptı. 2002 yılından bu yana kültürel eleştiri alanında eserlerin derlendiği "Sanat Hayat" dizisini yönetiyor ve İstanbul Teknik Üniversitesi Sanat Tarihi Doktora Programı'nda ders veriyor. Ekim 2011 tarihinde internette yayına başlayan e-skop sanat ve eleştiri dergisinin kurucusu ve editörü. Son yayınlanan kitapları: Modernliğin Sınırında(2006), Müze ve Modernlik (2006), Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi: Estetik Modernizmin Tasfiyesi(2011).

Etkinlik ücretsizdir.
Rezervasyon alınmamaktadır, yerler sınırlıdır.

Süreli Sergi

Giorgio de Chirico

Pera Müzesi, metafizik sanatın kurucusu, 20. yüzyılın en sıra dışı sanatçılarından birini, Giorgio de Chirico’yu ilk kez Türk sanatseverlerle buluşturdu.

Giorgio de Chirico

Hafıza  Anılar İnşa Etmek / Anı Odası / Ölümü Anımsa

Hafıza Anılar İnşa Etmek / Anı Odası / Ölümü Anımsa

Her hafıza bir iç hikâyeyi anlatır; her koleksiyonun da bir iç hikâyesi vardır. Koleksiyon; sanatçı, izleyici, koleksiyoner gibi pek çok farklı hafızanın, hikâyenin birbiri içine geçtiği yerdir.

Venedik balyosunun Topkapı Sarayı’na kabulü

Venedik balyosunun Topkapı Sarayı’na kabulü

1699’dan 1737’deki ölümüne kadar İstanbul’da yaşayan Valenciennes’li ressam Jean-Baptiste Vanmour’un eserleri arasında Avrupalı elçilerin kabul törenlerini betimleyen seriler özel bir yere sahiptir. 

Dede, Baba, Oğul <br> Hani Dünya Çekilmezdi: Fotoğrafın Kurmacası

Dede, Baba, Oğul
Hani Dünya Çekilmezdi: Fotoğrafın Kurmacası

Nickolas Muray: Bir Fotoğrafçının Portresi sergisi kapsamında Çağlayan Çevik kurmaca bir yazı dizisi kaleme aldı. Hani Dünya Çekilmezdi: Fotoğrafın Kurmacası adlı seride Çevik, Muray’ın çarpıcı fotoğraflarından yola çıkarak fotoğraftaki insanların dünyasını birer öykü ile anlatıyor.