“Sinemanın asıl işlevi masal anlatmak değildir.”
Cesare Zavattini
İtalyan yeni gerçekçiliğinin önde gelen yönetmenlerinden Roberto Rossellini, bu akımı “her şeyden önce dünyaya yönelik ahlaki bir bakış açısı” olarak tanımlamıştı. Faşist rejimin stüdyolarda çekilen melodramlarının ardından gelen yeni gerçekçi filmler, yeni bir toplumsal bilinç sergiliyor, savaş sonrası İtalyası’nda işçi sınıfının çektiği sıkıntıları ve günlük yaşam mücadelesini vurguluyor, – savaşın harap ettiği şehirlerde, yenilginin gölgesinde, ekonomik zorlukların maddi koşulları beliriyordu.
Pera Film, 2 – 30 Mayıs tarihleri arasında, İtalyan Dışişleri Bakanlığı ve İtalyan Kültür Merkezi işbirliğiyle, “Yeni Gerçekçilik” akımından dokuz film ve iki özel belgeselden oluşan çarpıcı bir seçki sunuyor.
İtalyan yeni gerçekçiliği, Roberto Rossellini’nin Nazi işgali altındaki Roma’da hayatı ve direnişi anlatan ve 1946’da Cannes’da Büyük Ödül’ü kazanan Roma – Açık Şehir adlı filmiyle dünya sahnesine çıktı. Rossellini, Vittorio De Sica ve Luchino Visconti gibi yönetmenler profesyonel olmayan oyuncularla, dış mekan çekimleriyle, (zorunlu olarak) küçük bütçeler ve gerçekçi bir estetikle, alt sınıftan karakterlere ve onların dertlerine odaklandı. Doğrudan, sade, uzun planlı çekimlere dayanan filmler revaçtaydı.
İtalyan yönetmen Vittorio De Sica için Boyacı ve Bisiklet Hırsızı gibi filmlerin senaryosunu yazan Cesare Zavattini, bütün yönetmenlere meydan okuyarak, ‘gerçeği kazıp çıkarın, yakın zamana dek farkında bile olmadığımız gücü, iletişimi, bir dizi refleksi ona verin,’ demişti. Ona göre kamera ‘gerçeğe açtır’, gerçeği daha somut ya da çarpıcı kılmak için olay örgüsü icat etmek, gerçek hayatın zenginliğinden kaçmaktır. Ona göre sorun “gerçeği gözlemleyebilmektedir, ondan kurgular çıkarmak değil.”
İşbirliğiyle
2 Mayıs
19.00 İtalya’ya Yolculuk
3 Mayıs
14.00 Aylaklar
16.00 Hemşehri
19.00 Stromboli
4 Mayıs
12.30 İtalyan Sinema Tarihi
16.00 Orgosolo Haydutları
18.00 Ekmek, Aşk ve Hayal
8 Mayıs
19.00 Roma, Açık Şehir
9 Mayıs
18.00 Cesare Zavattini
20.00 Orgosolo Haydutları
11 Mayıs
14.00 Ekmek, Aşk ve Hayal
16.00 Aylaklar
18.00 Stromboli
14 Mayıs
16.00 İtalyan Sinema Tarihi
19.00 Umberto D
18 Mayıs
14.00 Hemşehri
16.00 Roma, Açık Şehir
18.00 Almanya, Sıfır Yılı
21 Mayıs
19.00 Almanya, Sıfır Yılı
24 Mayıs
14.00 Umberto D
30 Mayıs
18.00 Cesare Zavattini
20.00 İtalya’ya Yolculuk
2 Mayıs
19.00 İtalya’ya Yolculuk
3 Mayıs
14.00 Aylaklar
16.00 Hemşehri
19.00 Stromboli
4 Mayıs
12.30 İtalyan Sinema Tarihi
16.00 Orgosolo Haydutları
18.00 Ekmek, Aşk ve Hayal
8 Mayıs
19.00 Roma, Açık Şehir
9 Mayıs
18.00 Cesare Zavattini
20.00 Orgosolo Haydutları
11 Mayıs
14.00 Ekmek, Aşk ve Hayal
16.00 Aylaklar
18.00 Stromboli
14 Mayıs
16.00 İtalyan Sinema Tarihi
19.00 Umberto D
18 Mayıs
14.00 Hemşehri
16.00 Roma, Açık Şehir
18.00 Almanya, Sıfır Yılı
21 Mayıs
19.00 Almanya, Sıfır Yılı
24 Mayıs
14.00 Umberto D
30 Mayıs
18.00 Cesare Zavattini
20.00 İtalya’ya Yolculuk
Pera Müzesi, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan esinlenen Tüm Zamanlara, Tüm Üzgün Taşlara başlıklı güncel video yerleştirmesinden hareketle, sanatçılar Nicola Lorini, Gülşah Mursaloğlu ve Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün (Avşar Gürpınar, Cansu Cürgen) katıldığı bir konuşma gerçekleştirdi. Yerleştirmeden hareketle ölçme, hesaplama, standart oluşturma, zaman ve değişim konularını tartışmaya açan bu ilham verici konuşmadan kısa bir bölüm paylaşıyoruz!
New York sokaklarında hicivli graffitilerinin belirlemeye başladığı 1977’den 1988’deki zamansız ölümüne kadar Jean-Michel Basquiat neo-ekspresyonizm çizgisinde son derece etkili yapıtlar üretti. Bütün çalışmalarında olduğu gibi, şematik fırça darbeleriyle yapılmış bu kara maske de sanat, edebiyat, popüler kültür ve Karayip geleneğine birçok gönderme barındırıyor.
Salı - Cumartesi 10.00 - 19.00
Cuma 10.00 - 22.00
Pazar 12.00 - 18.00
Müze Pazartesi
günü kapalıdır.
Çarşamba günleri öğrenciler müzeyi
ücretsiz ziyaret edebilir.
Tam: 200 TL
İndirimli: 100 TL
Grup: 150 TL (toplu 10 bilet ve üstü)