CANAN ve Filiz Adıgüzel Toprak
Moderatör: Gülce Özkara

Çevrimiçi Söyleşi

24 Eylül 2020 / 18:00

Türkiye, İran, Pakistan, Suudi Arabistan, Azerbaycan gibi farklı ülkelerden 14 sanatçının eserlerini bir araya getiren Minyatür 2.0: Güncel Sanatta Minyatür sergisi minyatür sanatının güncel yorumlarına odaklanıyor. Minyatürü yalnızca tarihsel bir form olarak değil, teorik potansiyelini vurgulamayı hedefleyen güncel bir sanat pratiği olarak da sunuyor.

Sergi kapsamında İstanbul Araştırmaları Enstitüsü iş birliği ile düzenlenen minyatür üzerine konuşmalar serisinin ilki, sergi küratörlerinden Gülce Özkara moderatörlüğünde, sergide 1 Mayıs, Ademler ve Havvalar, Güzel ve Çirkin (Aslan ve Ceylan), İbretnüma ve Falname serisiyle yer alan sanatçı CANAN ve sergi kataloğuna Güncel Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Minyatür başlıklı yazısıyla katkıda bulunan akademisyen Filiz Adıgüzel Toprak’ın katılımıyla gerçekleşiyor. Söyleşi, CANAN’ın sergide yer alan işlerinden yola çıkarak Türkiye’de minyatür resmi ve güncel sanat ilişkisinin nasıl geliştiğine, disiplinlerarası ve dönemler ötesi bir yaklaşımla minyatür resminin günümüzde nasıl biçim ve formlara evrildiğine odaklanıyor. Konuşmacılar gelenekten ve güncelden taşan bir ifade biçimi olarak minyatürü ele alıyor, güncelin minyatüre, minyatürün güncele ne gibi olanaklar sağladığını soruyor. CANAN’ın eserlerinde, Filiz Adıgüzel Toprak’ın araştırmalarında minyatür bugünün kültürel, sosyal, ekonomik birçok sorununu görünür kılıyor. Minyatürün, Türkiye’de ve dünyada nasıl tanımlandığı, kategorize edildiği ve taşıdığı tarihsel yüke dair iki farklı bakış ve iki farklı pratik konuşuluyor. Youtube Premiere üzerinden yayınlanan söyleşi sırasında konuşmacılar canlı sohbet özelliğiyle izleyicilerin sorularını yanıtlıyor.

Etkinlik kaydına YouTube üzerinden erişilebilir. Etkinlik dili Türkçedir.

CANAN hakkında

1970, İstanbul doğumlu CANAN, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü’ndeki eğitimini 1998’de tamamladı. X‐ist’te “Bıyık Kedide de Vardır” başlıklı ilk kişisel sergisini 2010’da gerçekleştirdi. Sanatçı İstanbul ve Almanya’da çeşitli ödüller kazandı ve rezidans programlarına katıldı. “Hicap” (Performans, Platform Sanat Merkezi, İstanbul, 2007 ve Pompidou Kültür Merkezi, Paris, 2010), “Bahname” (Masa Projesi, İstanbul, 2007), “Perde Arkası” (Festival De Rode, Amsterdam, 2006), “Nihayet İçimdesin” (İstanbul, 2000 ve “Yeni Yapıtlar, Yeni Ufuklar”, İstanbul Modern Müzesi, İstanbul, 2009) gibi sergileriyle İstanbul, Almanya ve Hollanda’da oldukça ilgi gördü. Contemporary İstanbul 08, 09 ve 10, IFCA 13th International Festival of Computer Arts (Maribor), 9. Uluslararası İstanbul Bienali Misafirperverlik Alanı, Scope Basel 2009, 11. Uluslararası İstanbul Bienali’nde, ART HK’10 (Hong Kong Uluslararası Sanat Fuarı) ve Art Dubai 2011 sanat fuarlarında yapıtları sergilendi. Sotheby’s 2009 ve 2010, Türk Çağdaş Sanatı Müzayedeleri’nde yer aldı.

Filiz Adıgüzel Toprak hakkında

Filiz Adıgüzel Toprak, 1997 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü El Yazması Tezhip Anasanat Dalı'ndan lisansını tamamladı. 2000 yılında Victoria and Albert Müzesi’nde tezhip üzerine gerçekleştirdiği araştırmayla yüksek lisans derecesini ise aynı fakülteden şeref derecesi alarak gerçekleştirdi. Londra’da araştırma yaparken Middlesex Üniversitesi'nde “Sanat Yönetimi” yüksek lisans programı tamamladı. 2004 yılında Royal Hollway College'a bağlı British Museum Asya Bölümü'nden "Asya Sanatları Diploması" aldı. 2007 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Osmanlı Minyatür Resim Sanatında Yeterlik derecesini aldı. 2010 yılının Şubat ayında The Prince's School of Traditional Arts'ta düzenlenen "İran ve Hint Minyatür Resim Atölyesi" ne katıldı ve Londra'da geleneksel Hint resim teknikleri okudu. Halen Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Geleneksel Sanatlar Bölümü’nde Doçent olarak görev yapmaktadır.

Gülce Özkara hakkında

1992 İstanbul doğumlu Gülce Özkara, Université Paris Nanterre Sosyoloji bölümünden mezun olduktan sonra Bilgi Üniversitesi’nde Kültürel Çalışmalar yüksek lisansına başladı. Begüm Özden Fırat danışmanlığında, güncel minyatürde toplumsal cinsiyet üzerine tez hazırlamaktadır. Görsel kültür, sanat ve direniş pratikleri üzerine çalışmaktadır. Çok sayıda sanatçı kitabının editörlüğünü yapan ve Orta Format gibi yayınlarda yazıları yayımlanan Özkara, Pilot Galeri’de sanatçı temsilcisi olarak çalışmaktadır.

Süreli Sergi

Minyatür 2.0

Minyatür sanatının güncel yorumlarına odaklanan sergi, Türkiye, İran, Pakistan, Suudi Arabistan, Azerbaycan gibi farklı ülkelerden 14 sanatçının eserlerini bir araya getirdi.

Minyatür 2.0

Deniz Sefası

Deniz Sefası

Deniz hamamından plaja geçiş ise bir devrim niteliğindeydi. Rus ihtilalinde ülkelerinden kaçan Beyaz Ruslar, İstanbul’da pek çok dönüşüme neden olmuşlardı, bunlardan en önemlisi de halkın denizle buluşmasına vesile olan plaj alışkanlıklarıydı. 1920’lerden itibaren deniz hamamları evrilerek yerlerini yavaş yavaş kadın ve erkeğin beraber denize girebildiği plajlara bıraktı. Bu blog yazımızda İstanbul’un plajlarını ve onların özelliklerini ele alıyoruz.

Haliç

Haliç

Batılı ressamların İstanbul’u konu alan resimleri söz konusu olduğunda Haliç çok özel bir yere ve öneme sahiptir. Topkapı Sarayı ve anıtsal yapıların yer aldığı Tarihi Yarımada’yla, batılıların konakladığı, yabancı elçiliklerin yer aldığı Galata’yı birbirinden ayıran bu su kütlesi, geçişimli bir sınır gibidir adeta. 

Bebek Kral

Bebek Kral

Kundakta çocuk resimlerine, halk büyük bir ilgi gösteriyordu. Kundaklama, neredeyse doğumdan hemen sonra başlıyordu.