Hesaplar ve Tesadüfler

Dóra Maurer, Vera Molnár, Gizella Rákóczy
Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu'ndan Algoritma Sanatı

19 Eylül 2024 - 26 Ocak 2025

Hesaplar ve Tesadüfler, algoritma sanatının öncü isimlerinden Vera Molnár, Dóra Maurer ve Gizella Rákóczy'nin Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu'nda yer alan eserlerini bir araya getiriyor. Sergi, Molnár’ın bilgisayar sanatı üzerindeki önemli etkisine odaklanırken, Maurer ve Rákóczy'nin sanatsal pratiklerinin algoritma ve matematiğin entegrasyonu ile soyutlamanın sınırlarını genişletmesinin de izini sürüyor.

1968 yılında bilgisayarla çalışmaya başlayan Vera Molnár, bilgisayarı hem bilimin hem de sanatın sınırlarını genişleten resimler üretmek için bir araç olarak kullandı. Molnár’ın çalışmalarında algoritmik rastlantısallık önemli bir rol oynarken; sanatçının pratiği düzen ve düzensizlik, yapı ve özgürlük gibi ikiliklerden beslenir. 

Dóra Maurer'in çalışmalarında ise güçlü bir sistematikleştirme eğilimi vardır; Maurer, 1970'lerin başından itibaren kusursuz ve kesin yapılar yaratan matematiğin ve müziğin araçlarını ve biçimlerini araştırmıştır.  Çalışmalarında sayım ve düzensiz kümeleri düzene sokma pratikleri öne çıkar.

Geometrik sanatın önde gelen isimlerinden Gizella Rákóczy'nin resimlerinde ise tutarlı, sistematik ve yapı odaklı bir tavır gözlenir. 1976'dan itibaren, dört kollu spirallerin hareketlerini ve seri olasılıklarını araştıran sanatçı, takip eden yıllarda Fibonacci serisinin formülünü kullanarak şeffaf boyanın tonlarını katmanlaştırmaya başladığı sulu boya resimler de yapmıştır.

2024 Macar-Türk Kültür Yılı etkinliklerine eşlik edecek sergi, Molnár, Maurer ve Rákóczy'nin bireysel pratiklerini birbirleriyle ilişkili olarak bir araya getirirken aynı zamanda sanatçıların algoritma sanatına nasıl yön verdiklerine tanıklık etme fırsatı da sunuyor.


 

Eser Künyeleri

Vera Molnár
Kesir, 2010-12
Tuval üzerine akrilik
2 parça; 50 x 50 cm (her biri)
Sanatçı ve Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu izniyle

Vera Molnár
Çemberi Karelemek, 1962-64
Tuval üzerine yağlı boya
110 x 100 cm
Sanatçı ve Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu izniyle

Gizella Rákóczy
4 Rengin 4 Tonu, 2002
Kâğıt üzerine sulu boya
5 parça; 69 x 69 cm (her biri)
Sanatçı ve Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu izniyle

Gizella Rákóczy
Bükülmüş Spiral, 1987
Kâğıt üzerine tempera
117 x 198,5 cm
Sanatçı ve Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu izniyle

Dóra Maurer
Uyumlu Bütün, 
2000
Kâğıt üzerine tempera
48 x 61 cm
Sanatçı ve Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu izniyle

Dóra Maurer
Dilediğin Gibi 12, 1990
Ahşap üzerine akrilik
2 parça; 114 x 133 cm
Sanatçı ve Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu izniyle

 

Bergman’da Yüzler/ Aynalar/ İllüzyonlar

Bergman’da Yüzler/ Aynalar/ İllüzyonlar

Şöyle bir proje hayal edin: Birisi çıkıp, Bergman filmlerinde, perdede yüzlere yakın plan yapılan dakikaları saysın, sonra da bu sayıyı onun tüm filmlerinin süresine oranlasın. Benim hissim o ki, ortaya hiç de azımsanamayacak büyüklükte bir oran çıkacaktır. 

Giorgio de Chirico

Giorgio de Chirico

De Chirico, Mart 1910’da, annesi ve erkek kardeşiyle birlikte Floransa’ya taşındı. De Chirico, ilk metafizik resmini yaptı: Santa Croce Meydanı’ndan esinlediği Bir Güz Öğleden Sonrasının Muamması’nı. 

Janine Antoni Bana Bak!

Janine Antoni Bana Bak!

Janine Antoni, 1990’larda, kimlik inşası meselesine odaklanmaya başladı. Yala ve Sabunla isimli yapıtını, klasik heykel geleneğine uygun olarak, doğrudan kendi bedeninden aldığı kalıptan yola çıkarak yaptı. Bu büstleri sıra dışı kılan ise, sabun ve çikolata gibi tüketim maddelerinden yapılmış olmaları.