dijital

22 Kasım - 22 Aralık 2024

Pera Film, Hesaplar ve Tesadüfler sergisine paralel olarak hazırladığı dijital programını sunar.

Algoritma sanatının öncü isimlerinden Vera Molnár, Dóra Maurer ve Gizella Rákóczy'nin eserlerini bir araya getiren Hesaplar ve Tesadüfler, Molnár’ın bilgisayar sanatı üzerindeki önemli etkisine odaklanıyor. Molnár 1968 yılında bilgisayarla çalışmaya başladı ve bilgisayarı hem bilimin hem de sanatın sınırlarını genişleten resimler üretmek için bir araç olarak kullandı. 

Aynı yıl sinema salonları, bilimkurgu türünün mihenk taşlarından 2001: Bir Uzay Macerası ile buluştu. Dâhi yönetmen Stanley Kubrick, teknolojinin insanlık ve geleceğe dair etkilerini derin bir felsefi yaklaşımla işlediği bu çığır açıcı yapıtla sinemanın sınırlarını radikal bir biçimde genişletti.

Takvimler 1973 yılını gösterdiğinde Rainer Werner Fassbinder gelecek vizyonunu iki bölümlük mini dizi World on a Wire ile Alman televizyonuna taşıdı. Sanal gerçeklik ve insanlık durumları üzerine gerçeküstü ve hicivli bir yaklaşım sunan bu dizi, geleneksel fütüristik dünya tasvirlerine çarpıcı bir tezat oluşturuyordu. 1980'li yıllara gelindiğinde ise, vizyoner yönetmen Ridley Scott, Bıçak Sırtı ile, yenilikçi teknoloji kullanımı ve karmaşık kimlik araştırmasıyla bilimkurgu sinemasını yeniden tanımladı ve beyazperdede onlarca yıl sürecek etkisinin temellerini attı.

Molnár’ın bilgisayarla çalışmaya başladığı yıllarda teknolojinin beyazperde üzerindeki etkilerini yansıtan bu üç bilimkurgu klasiği, 22 Kasım-22 Aralık tarihleri arasında Pera Müzesi Oditoryumu’nda izlenebilir. Program kapsamında ayrıca, Vera Molnár’ın sanatını daha yakından keşfetme imkânı sunan Vera Molnár: Geometrinin Hazzı belgeseli ve Gizella Rákóczy üzerine yapılmış kısa belgesel Gizella Rákóczy: Derinliği Keşfetmek de izleyiciyle buluşuyor. 

Bu program kapsamındaki film gösterimleri indirimli müze giriş bileti ile izlenebilir. Biletler, Biletix’ten veya Pera Müzesi resepsiyonundan temin edilebilir. Yasal düzenlemeler uyarınca aksi belirtilmediği sürece tüm film gösterimlerimiz 18+ uygulamasına tabidir.

22 Kasım

19.00 Vera Molnár: Geometrinin Hazzı

Gizella Rákóczy: Derinliği Keşfetmek

23 Kasım

15.00 Yalan Dünya

27 Kasım

19.00 2001: Bir Uzay Macerası

1 Aralık

15.00 Vera Molnár: Geometrinin Hazzı

Gizella Rákóczy: Derinliği Keşfetmek

11 Aralık

19.00 Bıçak Sırtı

13 Aralık

18.30 Yalan Dünya

21 Aralık

15.00 2001: Bir Uzay Macerası

22 Aralık

15.00 Bıçak Sırtı

Vera Molnár: Geometrinin Hazzı

Vera Molnár: Geometrinin Hazzı

Gizella Rákóczy: Derinliği Keşfetmek

Gizella Rákóczy: Derinliği Keşfetmek

Yalan Dünya

Yalan Dünya

2001: Bir Uzay Macerası

2001: Bir Uzay Macerası

Bıçak Sırtı

Bıçak Sırtı

Hesaplar ve Tesadüfler

Hesaplar ve Tesadüfler, algoritma sanatının öncü isimlerinden Vera Molnár, Dóra Maurer ve Gizella Rákóczy'nin Macaristan Ulusal Bankası Koleksiyonu'nda yer alan eserlerini bir araya getiriyor. Sergi, Molnár’ın bilgisayar sanatı üzerindeki önemli etkisine odaklanırken, Maurer ve Rákóczy'nin sanatsal pratiklerinin algoritma ve matematiğin entegrasyonu ile soyutlamanın sınırlarını genişletmesinin de izini sürüyor.

Hesaplar ve Tesadüfler

Bizans’ta Akılcı Tıp

Bizans’ta Akılcı Tıp

Bizans tıp sanatı, Hippokrates ve Galen tarafından aktarılmış olan Grek-Roma tıbbı ile Bergamalı Oribasius, Diyarbakırlı Aetios, Aydınlı Aleksandros ve Aeginalı Paulos gibi hekimler tarafından sunulan yeni kavramlara dayandırılmıştır.

Kimliğin Parçaları

Kimliğin Parçaları

1972 yılında Bosna-Hersek’teki ilk Güzel Sanatlar Akademisi olarak kurulan Saraybosna Güzel Sanatlar Akademisi kuruluşundan bu yana Saraybosna çağdaş sanatının en önemli temsilcilerinden biri oldu. 

Akışkan Rego

Akışkan Rego

Her ne kadar Rego, geç de olsa, çağının öncü feministlerinden biri olarak kabul edilmişse de, cinsel akışkanlığı ele alışıyla ilgili çok az şey yazılmıştır. Hatta çizim ve resimlerindeki sado-mazoşist akım, partiarka ile sömürülen kadın arasındaki klasik çatışmanın bir okuması olarak anlaşılmıştır. Türkiye ve Almanya’daki ilk müze sergileri, Rego’nun toplumsal cinsiyet ve kimlik hakkında sanıldığının çok ötesinde akışkan bir anlayışa sahip olduğunu gösteriyor.