Zevk Meselesi

23 Şubat - 8 Ağustos 2021

Zevk Meselesi, ortaya çıktığı 19. yüzyıldan bu yana anlamı değişikliğe uğrayan kitsch kavramının günümüz görsel kültürüyle kurduğu yakın ilişkiye ve beğeninin şekillenmesindeki kritik rolüne odaklanan bir grup sergisiydi.

Endüstri devrimi sonrası Almanya’da ucuz ve popüler resimleri betimlemek için kullanılan kitsch sözcüğü, zamanla çeşitli dillerde çevirisi yapılmaksızın kullanılan karmaşık bir kavrama dönüşür. Çeşitlilik, belirsizlik ve tanımsızlığın kutsandığı günümüzde kitsch, bu değerleri ileriye taşıyacak bir araç olabilir mi? Avangard ve kitsch’i birbirinin karşısına koymak yerine yan yana düşünmek, kitle kültürünü hafif, banal ve aşağı görmek yerine, güncel sanatın bu kolektif kültürle ilişkilerine yakından bakarak aralarındaki bağları keşfetmeye çalışmak, süregelen sınıflı toplumsal yapıyı biraz olsun sarsabilir mi? Beğeniyi sınıfsal bir gösterge olarak tanımlamamak mümkün olabilir mi?

Günümüzde beğeni hala bir sınıfa işaret ediyor olabilir, fakat bu işareti besleyen, güçlendiren mekanizmaların yapısı artık farklılaşıyor. 13 sanatçı ve kolektifin işlerini bir araya getiren Zevk Meselesi, sınıfsal bir gösterge olarak beğeni kavramını ele aldı, estetik anlayışın Doğu ve Batı’ya atfedilen değerlerine baktı, yüksek sanata karşın kitle kültürünün yükselişine odaklandı ve nesne kültüründen dijital kültüre geçiş sürecinde şekillenen görsel dilin sanatla kurduğu ilişki üzerine, serginin sanatçılarıyla diyalog içinde kitsch kavramının bugünkü zengin kullanımlarını araştırmayı hedefledi. Hem nesneler hem de 90’ların başından itibaren internette egemen olan görsel dil üzerinden, toplum yapısındaki sınıfsal ayrışmayı güçlendiren beğeni kavramını sorguladı.

Ulya Soley küratörlüğünde düzenlenen sergi, Alex Da Corte ve Jayson Musson, Bruno Miguel, Cameron Askin, FAILE, Farah Al Qasimi, Gülsün Karamustafa, Hayırlı Evlat, Miao Ying, Nick Cave, Olia Lialina ve Mike Tyka, Pierre et Gilles, Slavs and Tatars ve Volkan Aslan’ın yapıtlarını sundu.

 

Eser Künyeleri
Nick Cave
Drive-by, 2011
Video, 10’05’’
© Sanatçı, Jack Shainman Gallery

Farah Al Qasimi
Görülmek Kolay Değil 7, 2016 
Arşivsel inkjet baskı, 120 x 96 cm 
© Sanatçı, The Third Line

Alex Da Corte
Jayson Musson iş birliğiyle
Doğusporları, 2014
Ses: Devonté Hynes
4 kanallı video, 146’
Yer karosu, halı, neon, metal sandalye, yapay portakal, difüzör, portakal yağı, 
© Sanatçı, Sadie Coles and Salon94


Pierre et Gilles

Çiçekler ve Gözyaşları, 2016
Tuval üzerine inkjet baskı ve boya, 174 x 126 cm
© Sanatçı, Galerie Templon

Olia Lialina
Mike Tyka iş birliğiyle
*Define*, 2017
HTML, JS, GIFs
© Sanatçı

Gülsün Karamustafa
Karpuz, 1986
Kumaş, buluntu nesne, 100 x 143 cm
© Sanatçı, Büro Sarıgedik

Volkan Aslan
Seni Gördüğüme Sevindim, 2021
Sanatçı tarafından üretilmiş porselen figürler ve Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan oluşan yerleştirme
© Sanatçı
Zevk Meselesi sergisi için üretilmiştir. 

3 Boyutlu Gezin!

Zevk Meselesi

Zevk Meselesi

Sergiye eşlik eden yayında küratör Ulya Soley’in yazısı sınıfsal bir gösterge olarak beğeni kavramını ele alıyor, estetik anlayışın Doğu ve Batı’ya atfedilen değerlerine bakıyor, yüksek sanata karşın kitle kültürünün yükselişine odaklanıyor ve nesne kültüründen dijital kültüre geçiş sürecinde şekillenen görsel dilin sanatla kurduğu ilişki üzerine kitsch kavramının bugünkü zengin kullanımlarını araştırıyor.

Hayırlı Evlat’ı Yakından Tanıyalım

Hayırlı Evlat’ı Yakından Tanıyalım

13 sanatçı ve kolektifin işlerini bir araya getiren ve kitsch kavramının günümüz görsel kültürüyle kurduğu yakın ilişkiye ve beğeninin şekillenmesindeki kritik rolüne odaklanan Zevk Meselesi sergisi kapsamında, sergide Bırak Kendini (2019) başlıklı videosuyla yer alan sanatçı Hayırlı Evlat, serginin küratörü Ulya Soley moderatörlüğünde çevrimiçi bir söyleşi gerçekleştiriyor.

Plastik Düşler Sahnesi <br> Zevk Meselesi Açılış Partisi

Plastik Düşler Sahnesi
Zevk Meselesi Açılış Partisi

Pera Müzesi, HYPERCORTEX iş birliği ve British Council desteğiyle sanal (virtual) etkinlik serisi “Plastik Düşler Sahnesi”ni sunar. Zevk Meselesi sergisine paralel olarak gerçekleştirilen, müzisyen ve görsel sanatçıları bir araya getiren “Plastik Düşler Sahnesi” serisinde performanslar, sanal etkinlik mekanında katılımcılarla buluşacak.

Dijital Duygular

Pera Film, Şubat ayında Pera Müzesi’nde açılan Zevk Meselesi sergisi kapsamındaki programı Dijital Duygular’ı çevrimiçi olarak izleyiciye sunuyor.

Zevkler ve Renkler

Pera Müzesi Öğrenme Programları, Zevk Meselesi adlı sergiye paralel olarak “Zevkler ve Renkler” isimli programla farklı yaş gruplarına yönelik keşiflerle dolu, eğlenceli çevrimiçi atölyeler ve turlar düzenliyor.

Çevrimiçi Yaz Atölyeleri

Pera Müzesi Öğrenme Programları, “Zevk Meselesi” ve “Etel Adnan: İmkânsız Eve Dönüş” sergilerinden ilhamla, 7-12 yaş grubundaki katılımcıların adreslerine gönderilecek malzeme kitleriyle sanat ve bilim atölyeleri, sorgulamaya dayalı felsefe atölyeleri ve çevrimiçi sergi turları düzenliyor.

Kitsch ve Kitle Kültürü <br>  Umberto Eco

Kitsch ve Kitle Kültürü
Umberto Eco

Doğrudan bir etkiyi amaçlayan bir iletişim olarak Kitsch'in tanımı, kuşkusuz, onu kitle kültürü ile özdeşleştirmeye ve avantgarde'ın öne sürmüş olduğu "yüksek" kültürler diyalektik bir karşıtlık içine koymaya yardımcı olmuştur. 

Nesnelerin Hafızası

Nesnelerin Hafızası

Hediyelik eşyaların kültürel tarihini ele aldığı kitabında Rolf Potts bu tür nesnelerin kişisel hikâyelerle anlam kazandığından bahseder: Nesneler sakladıkları hikâyelerle hatıralara dönüşür. Hatıraları dünyayı değerlendirmek için değil, kendi hikâyemizi anlatmak için toplarız.

Rineke Dijkstra Bana Bak!

Rineke Dijkstra Bana Bak!

“Portre insanlık durumunun dışından ve de içinden bahseder, bir kişinin fiziği kadar psikolojisini de yansıtır –ya da yansıtmalıdır.”