Kısa Karşılaşmalar

  • 5 Mart 2016 / 19.00
  • 11 Mart 2016 / 18.00

Yönetmen: Kira Muratova
Oyuncular: Vladimir Vysotskii, Kira Muratova, Nina Ruslanova, Elena Bazilskaya, Aleksei Glazyrin
Sovyetler Birliği, 1968, 96’, siyah-beyaz
Rusça; Türkçe altyazıyla

Kira Muratova, etkileyici ilk filminde taşradaki bir Sovyet kasabasında yerel konut ofisi müdürü Valentina’yı oynuyor. Araştırma gezileri sırasında zaman zaman kasabaya yolu düşen serbest ruhlu Maxim’le Valentina’nın bir süredir devam eden bir ilişkisi var. Valentina, köylü kızı Nadya’yı hizmetçi olarak işe alıyor, ama onun da bir gezi sırasında Maxim’le ilişkiye girmiş olduğunu bilmiyor. Bu karakterlerin yaşamları, anıları ve arzuları Muratova’nın incelikli ve karmaşık montajıyla bir araya örülüyor, geriye dönüşlerle iki kadının da Maxim’i nasıl idealize ettiği gösteriliyor – Maxim’i, o dönemde “Rus Bob Dylan’ı” olarak görülen ve ilahi benzeri yeraltı şarkıları söyleyen Vladimir Vysotsky canlandırıyor. Glasnost dönemine dek yasaklanan ve rafa kaldırılan film, günlük Sovyet yaşamına yönelttiği korkusuz bakış ve serbest ahlak yaklaşımıyla sansür yetkililerini çok rahatsız etmişti. Muratova bu filmde korkunç konutları, kamu tesislerinin yokluğunu, şanslarını şehirde denemek için kırsalı terk etmiş genç işçilerin büyüyen umarsızlığını kararlı bir biçimde yansıtıyor.

Kira Muratova <br/>Gölgede Kalan Aşk

Kısa Karşılaşmalar

Kira Muratova <br/>Gölgede Kalan Aşk

Tutkular

Kira Muratova <br/>Gölgede Kalan Aşk

Astenik Sendrom

Kira Muratova <br/>Gölgede Kalan Aşk

Akortçu

Kira Muratova <br/>Gölgede Kalan Aşk

Üç Hikaye

Kira Muratova <br/>Gölgede Kalan Aşk

Çehov’un Motifleri

Bölgenin Hafızası

Bölgenin Hafızası

Hafıza nesneleri ilişkilendikleri coğrafyanın da hafızasını taşır. Temel maddesi toprak olan seramikler üretildikleri coğrafyaya doğrudan bağlanır: Toprakla birebir ilişki kuran seramik, üretildiği toprağın hafızasını da barındırır. Kütahya’nın kaolini bol, dolayısıyla da seramik üretimine elverişli toprağı burada çeşitli tekniklerin gelişmesine ve seramik atölyelerinin kurulmasına sebep olmuştur.

Charlotte Wells’ten Bir Not

Charlotte Wells’ten Bir Not

Hafıza güvenilmesi güç bir şeydir: ayrıntılar belirsizleşir ve öngörülemez bir hâl alır. Hatırlamak için gayret ettikçe daha az şey görürsünüz. Kendisini durmadan çürüten bir hafızanın anısı... Son zamanlarda kendimi, duyguların daha dirençli olduğu noktasında ikna etmeye çalışırken buluyorum; ne var ki bu, epey zor bir iş.

Çıplak Kadından Çıplak Tene

Çıplak Kadından Çıplak Tene

Üryan, Çıplak, Nü: Türk Resminde Bir Modernleşme Öyküsü sergisi kapsamında, Cumhuriyet Gazetesi yazarı, Marmara ve Yeditepe Üniversitesi Öğretim Görevlisi Nazlı Pektaş’ın, serginin küratörü Ahu Antmen ile yaptığı ve kısa hali Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanan röportajın tamamını paylaşıyoruz.