Temel Frekanslar

  • 9 Nisan 2022 / 11.00
  • 16 Nisan 2022 / 13.30
  • 17 Nisan 2022 / 13.30

Dünyalı Dramı

Yönetmen: Riar Rizaldi
Endonezya, 2020, 26', DCP, renkli
Endonezce; Türkçe, İngilizce altyazılı

1923’te Hollanda Doğu Hint Adaları hükümeti, Batı Cava’da büyük bir radyo vericisi inşa etmek için Malabar Dağı yakınlarındaki iki dağ zirvesini, yerli halkı zorla çalıştırılarak fütursuzca ormansızlaştırdı; kurulan yeni radyo istasyonu Radyo Malabar, kutlamalarla açıldı. Mart 2020’de Radyo Malabar, tarihi bir alan ve turistik bir cazibe merkezi olarak yeniden canlandırıldı. Çoktan unutulmuş dalga boylarına bağlanan Dünyalı Dramı, bu iki tarih arasında neler olabileceğini hayal ederken dağın tarihteki yaşamsal rolüne, jeomühendislik teknolojisi için bir aygıt olarak kolonyal kalıntılara ve yerli ataların görünmez gücüne ilişkin sorular soruyor. Tanınmış sözde antropolog Dr. Munarwan tarafından kurgusallaştırılmış, unutulmuş bir metne dayanarak anlatılan Dünyalı Dramı, sömürgesizleştirme, yermerkezcil teknoloji ve iletişimin tarihselliği kavramlarıyla hesaplaşıyor.

Dünyayı İyileştirme Yolları

Yönetmen: Nguyên Trinh Thi
Vietnam, 2021, 46', DCP, renkli
Vietnamca; Türkçe, İngilizce altyazılı 

Dünyayı İyileştirme Yolları, ağırlıkla yerli halkların yaşadığı Vietnam’ın Orta Dağlık Bölgesi’nde geçen, dinleme hakkında bir film. Nguyên’in sözlü bir geleneğin solan seslerini derinlemesine dinleme alıştırması olan bu son yapıtı, dünyanın bu bölgesindeki toprakların, ormanların ve yerli halkın yaşam biçiminin kaybını gözlemlerken gözün kültürüyle kulağın kültürü arasındaki, hafızanın nasıl işlendiğine dair farklılıkları yansıtıyor. Yapıt Hıristiyanlaşmanın, savaşın ve sosyalizmin dönüştürdüğü bir toprağın çağdaş zemininde yerli sesi, sözü ve müziği ön plana çıkarıyor. Dünyayı İyileştirme Yolları anlatılar yaratmak, hikâyeler anlatmak ve dünyayı deneyimlemek için Batılılaşmış imajlara bel bağlamaya direnerek dinleme aracılığıyla algılamanın bir yolu olarak müziğe ve sese yöneliyor.

Çamur Adam

Yönetmen: Chikako Yamashiro
Japonya, 2016, 26', DCP, renkli
Japonca, Korece; Türkçe, İngilizce altyazılı 

Çamur Adam, ABD ordusunun Okinawa ve Güney Kore’nin Jeju Adaları’ndaki varlığını çevreleyen jeopolitik tartışmaların merkezinde yer alan iki yerde geçiyor. Film boyunca iki düzeyde bir yan yanalık göze çarpar: iki adanın birbirine bağlanan manzaraları aracılığıyla görsel olarak ve daha belli belirsiz bir biçimde, zor anlaşılır bir Japonca (Uchinaaguchi) ile paramparça bir Korece mırıltının sessel ve dilsel olarak yeniden düzenlenmesiyle. Film, gökyüzünden düşen çamur yığınlarını andıran kuş pisliklerinin ziyaret ettiği bir topluluğun hikâyesini anlatıyor. Pisliklerin içinden gelen tarih, doğa ve diğer topluluklara dair sesleri dinlemek için yığınları toplayan insanlar, çıkan seslere uyanır. Yamashiro’nun Okinawa’nın siyasal yapısıyla benzerlikler kurmak için et ve toprağı kullanma yönteminin bir devamı olan film, sömürgeleştirilmiş adaların yarı gömülü travmalarına korkusuz bir bakış sunuyor.

41. İstanbul Film Festivali

Hiçbir Şey Bilmediğimiz Bir Gece

41. İstanbul Film Festivali

Vampir - Cuadecuc

41. İstanbul Film Festivali

Temel Frekanslar

Osmanlı’da Kahve İkramı

Osmanlı’da Kahve İkramı

Osmanlı saray ve konak haremlerinde kahve ikramı törenle yapılırdı. Önce gümüş tatlı takımı ile tatlı (reçel) sunulur, ardından kahve ikramı başlardı. Kahve güğümü, tombak, gümüş veya pirinçten yapılmış, ortasında kor ateş bulunan ve kenarlarına takılı üç zincirden tutularak taşınan sitile oturtulurdu. Sitil örtüsü ise, yuvarlak, atlas veya kadifeden, sırma, sim, pul, hatta inci ve elmas işlemeli olurdu.

Rineke Dijkstra Bana Bak!

Rineke Dijkstra Bana Bak!

“Portre insanlık durumunun dışından ve de içinden bahseder, bir kişinin fiziği kadar psikolojisini de yansıtır –ya da yansıtmalıdır.”

Bölgenin Hafızası

Bölgenin Hafızası

Hafıza nesneleri ilişkilendikleri coğrafyanın da hafızasını taşır. Temel maddesi toprak olan seramikler üretildikleri coğrafyaya doğrudan bağlanır: Toprakla birebir ilişki kuran seramik, üretildiği toprağın hafızasını da barındırır. Kütahya’nın kaolini bol, dolayısıyla da seramik üretimine elverişli toprağı burada çeşitli tekniklerin gelişmesine ve seramik atölyelerinin kurulmasına sebep olmuştur.