Tam Yerinden

İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi

26 Ekim 2023 - 18 Ağustos 2024

Panoramik resim ve fotoğraflar üzerinden, İstanbul’un temsil tarihini yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan sergi, “panorama” formunun geçmişini eleştirel bir çerçevede, farklı boyut ve bağlamlarıyla  ele alıyor. Panoramik görüntülerin üretim ve tüketimindeki katmanlı ilişkileri irdelerken görüntülerin farklı izleyici kitleleri arasında dolaşımını, algılanma şekillerini, yüzyıllar içinde yaygınlık kazanmış farklı medyalar arasındaki bağlantıları da sorguluyor.

Sergide, daha önce hiç teşhir edilmemiş  ve yayımlanmamış bir erken on dokuzuncu yüzyıl panoraması ilk kez gün yüzüne çıkıyor. Barker, Gudenus, Schranz, Melling, Dunn, Robertson gibi İstanbul’a panoramik bakan sanatçıların eserlerinin en niteliklilerinden bazılarının bir araya geleceği sergi, panoramik bakışın yangın felaketlerinden sanayileşmeye, İstanbul tarihinin farklı unsurlarını belgelemekte nasıl kullanıldığını da ortaya seriyor. Tam Yerinden,  merkezine on dokuzuncu yüzyıl panoramalarını ve panoramik imgelerini almakla birlikte, panoramik bakışın erken modern döneme uzanan uzun tarihini ve İstanbul’un bu tarih içerisindeki konumunu kapsamlı biçimde yeniden düşünmeye de çağırıyor.

Bu temsil biçiminin Osmanlı dünyasında ve Avrupa’daki dolaşımını, resim, baskı ve fotoğraf dışında, efemera ve arşiv belgelerinin de dahil olduğu geniş çeşitlilikte bir malzeme seçkisi üzerinden okuyan Tam Yerinden: İstanbul'a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi, bu çeşitliliğin geçişlerine ve farklı mecralar arasındaki diyaloglara da bakıyor.

Küratörlüğünü Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman’ın yaptığı sergiye, kent, mimarlık, sanat, fotoğraf ve modern tüketim tarihlerini panoramik imgeler çerçevesinden yeniden okumayı amaçlayan makaleler içeren kapsamlı bir katalog eşlik ediyor.

 

Eser Künyeleri

Joseph Warnia-Zarzecki
Dolmabahçe Sırtlarında Kır Kahvesi, 20. yüzyıl başı
68 x 98 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu

Anonim
Galata Kulesi’nden İstanbul Panoraması, kesit, 19. yüzyıl başı
40 x 350 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu

Philippe von Gudenus
Vue de la ville de Constantinople, capitale de l’Empire Ottoman (Osmanlı İmparatorluğu’nun başkenti İstanbul şehrinin manzarası), birinci kısım, 1740
44 x 410 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Kütüphanesi

Henry Aston Barker
İstanbul Şehrinin ve Civarının Galata Kulesi’nden Yapılmış Panoramasını Oluşturan Sekiz Manzara için Anahtar, 1813
32 x 32 cm
British Library

 

3 Boyutlu Gezin!

Tam Yerinden

Tam Yerinden

Tam Yerinden: Istanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi, 360 derecelik şehir manzarasının cazibesini çıkış noktası olarak alıyor ve bu panoramik etkinin gücünü tarihselleştiriyor. Küratörlüğünü Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman’ın yaptığı sergi, farklı mecralar ve malzemeler üzerinden düşünerek İstanbul temsillerinin, Londra’da bu iş için özel olarak inşa edilmiş yapılarda sergilenen dev ölçekli resimlerinden, Boğaziçi yalılarının salon bezemelerine kadar gösterdiği çeşitliliğin peşine düşüyor. 

Tam Yerinden Sergi Turu

Tam Yerinden Sergi Turu

Panoramik resim ve fotoğraflar üzerinden, İstanbul’un temsil tarihini yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan ve “panorama” formunun geçmişini eleştirel bir çerçevede, farklı boyut ve bağlamlarıyla ele alan sergi kapsamında küratörlerden K. Mehmet Kentel anlatımıyla sergi turu düzenleniyor.

Tam Yerinden: Küratöryel Bir Tarih

Tam Yerinden: Küratöryel Bir Tarih

Küratörler Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman, Tam Yerinden’in arka planındaki araştırma sürecini, malzeme seçimini ve tarihsel materyale yaklaşımlarını; İstanbul panoramalarına dair bir sergi yapmanın heyecanlarını ve zorluklarını tartışıyor.

Bu İstanbul Şehri Paha Biçilmezdir

Bu İstanbul Şehri Paha Biçilmezdir

“Şehr-i İstanbul” temasıyla İstanbul’un kültürel ve sanatsal tarihine müzikal bir pencereden yaklaşan Rezonans, panoramik resim ve fotoğraflar üzerinden İstanbul’un temsil tarihini yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi kapsamında Pera Müzesi’nde.

Video

Sonsuz Sokaklar

İstanbul'dan Tokyo, Taipei, Marsilya ve Oslo'ya uzanan bir rotada ilerleyen film programı, şehirlerin hayatımızdaki daimi ve kaçınılmaz rolünü araştırırken evrensel bir soru soruyor: Kalabalıklar içerisinde hakiki bağlar kurmak mümkün mü?

Sanatla İfade: Yetişkinler için Atölyeler

Pera Müzesi Öğrenme Programları, 16 Şubat – 24 Mart 2024 arasında Gelecek Hatıraları ve Tam Yerinden sergilerine yönelik “Sanatla İfade: Yetişkinler için Atölyeler” isimli programla, 18 yaş ve üzerindeki herkesin katılabileceği eğlenceli ve ilham dolu sergi turları ve atölyeler düzenliyor.

Manzaranın Ötesi

Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisine paralel program, farklı yaş gruplarına yönelik hem çevrimiçi hem yüz yüze gerçekleşen, eğlenceli ve ilham dolu sergi turları ve atölyeler sunuyor.

Yarıyıl Tatili Atölyeleri

Yarıyıl tatiline yönelik eğlenceli atölyeler, çocuklar ve öğretmenler için tatili sanatla değerlendirme fırsatı yaratıyor.

Bir Kedi Dosyası

Bir Kedi Dosyası

Kedilerin Eski Mısır’da ilk kez evcilleştirilmelerinin üzerinden binlerce yıl geçmiş olsa da çekicilikleri giderek artıyor. Dünyanın dört bir yanında çeşitli şehir efsaneleri yüzyıllardır alıp başını gitmekte: Avrupa’nın birkaç farklı bölgesinde, hamile bir kadının bir kediyi tutması ya da onu kucağında oturtması sakıncalı görülüyordu.

Deniz Sefası

Deniz Sefası

Deniz hamamından plaja geçiş ise bir devrim niteliğindeydi. Rus ihtilalinde ülkelerinden kaçan Beyaz Ruslar, İstanbul’da pek çok dönüşüme neden olmuşlardı, bunlardan en önemlisi de halkın denizle buluşmasına vesile olan plaj alışkanlıklarıydı. 1920’lerden itibaren deniz hamamları evrilerek yerlerini yavaş yavaş kadın ve erkeğin beraber denize girebildiği plajlara bıraktı. Bu blog yazımızda İstanbul’un plajlarını ve onların özelliklerini ele alıyoruz.

Haliç

Haliç

Batılı ressamların İstanbul’u konu alan resimleri söz konusu olduğunda Haliç çok özel bir yere ve öneme sahiptir. Topkapı Sarayı ve anıtsal yapıların yer aldığı Tarihi Yarımada’yla, batılıların konakladığı, yabancı elçiliklerin yer aldığı Galata’yı birbirinden ayıran bu su kütlesi, geçişimli bir sınır gibidir adeta.