Get Ready

Yönetmen: Peter Tscherkassky
Avusturya, 1999, 2', DCP, siyah beyaz
Diyalogsuz

Sinemanın hem tembellik hem de çılgınlık adına temel bir araç olduğunu kanıtlamak için buluntu görüntülerin bir revizyonu olan bu kısa filmin altmış saniyeye bile ihtiyacı yok. Tscherkassky'nin ürettiği görüntülerin tamamında büyük miktarda adrenalin bulunuyor.

 

L'Arrivée

Yönetmen: Peter Tscherkassky
Avusturya, 1997, 3', DCP, siyah beyaz
Diyalogsuz 

L’Arrivée sinemasal sürece dair avangart bir yansımadır. Perde ve ışığın başlangıçtaki saflığından yola çıkarak görsel ve işitsel bozulmalarla bir oyun gelişir. Tscherkassky, Terence Young'un Mayerling filminden alınan malzemeyi manipüle eder, rengi yok eder ve CinemaScope görüntüsünü çarpışan, histerik bir diziye dönüştürür. Görüntüler birbirine karışır, pozitifler negatife döner ve film izleri olayların içine düşer. L’Arrivée, film medyumuna ve onun değişken gerçekliklerine dekonstrüktivist bir övgüdür.

 

Outer Space

Yönetmen: Peter Tscherkassky
Avusturya, 1999, 10', DCP, siyah beyaz
Diyalogsuz

Outer Space, bir korku filminin önsezilerini irdeliyor: gece vakti çarpık bir ev, kesik sesler ve boğuk müzikler eşliğinde genç bir kadın eve giriyor. Hollywood görüntülerine dayanan film, Barbara Hershey'i kare kare yeniden kurgulanmış dramatik bir yorumla gösteriyor. Tscherkassky, görüntüleri ve mekânları birleştirerek tanıdık olanı kötü bir rüyaya yabancılaştırıyor. Yabancılar ise kadrajın dışından içeriye giriyor ve montaj paniğe kapılıyor. Outer Space film imgesinin sınırlarını aşıyor ve film projeksiyonunu kendinden geçme noktasına kadar delip geçiyor. Bir avangart sinema şoku, bir arızalar cehennemi ama bununla beraber hayal bile edilemeyecek bir güzellik.

 

Dream Work

Yönetmen: Peter Tscherkassky
Avusturya, 2001, 11', DCP, siyah beyaz
Diyalogsuz

Dream Work, derin uyku evresinde geçen siyah beyaz bir CinemaScope filmidir. Bir kadın bir eve girer, şehvetle kıyafetlerini çıkarır – o zaten film için hem nesne hem de öznedir. Uykuya daldığında, filmin derinliklerine gömülür ve film de onun içine işler. Tscherkassky'nin imge imge kopyası, beden ve filmin ayrılmaz bir şekilde birleştiği fallik bir üst üste bindirme yaratır. Uyanışın ardında rüya gizlenir, kapılar içsel bir benliğe açılır, hiçlik ise odadaki adamın arkasından çıkıntı yapar. Görüntüler ve görüntülerin izleri, psikanalitik yaklaşımları geride bırakarak kaotik bir girdapta döner ve sanatsal bir rüya haline gelir.

 

Instructions for a Light and Sound Machine

Yönetmen: Peter Tscherkassky
Avusturya, 2005, 17', DCP, siyah beyaz
Diyalogsuz

Film, kolayca tanımlanabilir bir kahramana sahiptir. Bu kahraman, habersizce cadde boyunca yürürken aniden bazı izleyicilerin ve yönetmenin zalim kaprislerine maruz kalır. Her ne kadar kahramanca dirense de idama mahkûm edilir ve film kopması eşliğinde sinematik bir ölüm yaşar. Ardından kahraman, gölge varlıkların diyarına, Hades'e düşer. Burada, sinematografinin yeraltı dünyasında tüm film gölgelerinin varlığını mümkün kılan talimatlarla karşılaşır. Başka bir deyişle: Kahraman, kendisinin, sinematik bir gölge varlığı olarak varoluşunun koşullarıyla karşılaşır.

 

Train Again

Yönetmen: Peter Tscherkassky
Avusturya, 2021, 20', DCP, siyah beyaz
Diyalogsuz

Train Again 19. yüzyıldaki algıyı hızlandırır ve bakış açısını demiryolları ve sinema aracılığıyla harekete geçirir. Film, sinemanın avangardından alıntılar yapar, cenneti ve cehennemi çağırır, apokaliptik olana yönelir. Bu karanlık oda aksiyon deneyi, binlerce gri tonunda yeraltı gişe rekorları kıran film, hem somut hem de soyut bir çılgınlık sinemasıdır. Film, saldırganlığı son aşamasında bile kırılmayan sinemanın kırılganlığına ve patlayıcı gücüne coşkulu bir övgüdür.

 

Gösterimler yönetmenin katılımıyla gerçekleşecektir.

Avangardın Rüyası: Peter Tscherkassky ve Eve Heller ile Retrospektif

Şiirsel Manipülasyonlar

Avangardın Rüyası: Peter Tscherkassky ve Eve Heller ile Retrospektif

İmgenin Kırılımı

Avangardın Rüyası: Peter Tscherkassky ve Eve Heller ile Retrospektif

Sinematik Katmanlar

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Son Sefer <br> Galip Dursun

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Son Sefer
Galip Dursun

Biraz önce, yolcu salonunda vapurun hareketini beklerken aklıma bir oyun geldi. Küçükken evde, buradan epey uzakta ve geçmişte kalmış ülkemde oynadığımız, nasıl oynadığımızı bile hatırlayamadığım bir oyun. Vapura binmek için bekleyen kalabalığın arasında kendimi olduğumdan bin kat daha yalnız hissettiren cinsten. 

Moskova Kavramsalcılığı

Moskova Kavramsalcılığı

Düşünme biçimimiz kökten bir değişime uğramış durumda, ama insanların çoğu bunun pek farkında değil gibi.

Kurumsallaşmış düşünme biçimi son 24 yüzyıldır yaptığı gibi doğrusal Neo-Platonik yapısını sürdürüyor. 

Leonardo’nun Atı

Leonardo’nun Atı

Leonardo da Vinci, 1493’te, tam 500 yıl önce, Milano Dükü Ludovico il Moro’nun 12 yıl önce babasının anısına sipariş ettiği atlı anıtın (doğal büyüklüğün 4 katı boyda) dökümü için hazırlıkları bitirmek üzereydi.