Palyaçolar

  • 27 Ekim 2013 / 17.30
  • 2 Kasım 2013 / 16.00
  • 9 Kasım 2013 / 14.00

Yönetmen: Federico Fellini
Oyuncular: Federico Fellini, Anita Ekberg
İtalya 92’, 1970, renkli
İtalyanca, Türkçe altyazıyla


Fellini’nin sirke ve gerçeküstüne duyduğu büyük ilgi, son başyapıtlarından biri olan Palyaçolar’da gün ışığına çıktı. Film Fellini’nin çocukluğunda palyaçolarla ilgili saplantısını yansıtıyor ve küçük bir çocuğun, odasının penceresinden, kurulmakta olan bir sirki izlemesiyle başlıyor. Her ne kadar komik olsa ve “belgesel komedi” olarak adlandırılsa da, bu film otorite, yoksulluk, tevazu ve kibir gibi daha derin insanlık durumlarını inceler, bunların tümü de yörenin seks delisi berduşu, cüce bir rahibe ve sakat bir Mussolini destekçisi gibi karakterler olan palyaçolar aracılığıyla verilir. Ardından, Fellini’nin gençliğindeki bu palyaçoları Paris’te aramaya koyulup başlarına neler geldiğini öğrenmeye çalışmasıyla film, anlatıdan ve düşsel havasından uzaklaşıp daha belgesele yakın bir yaklaşım benimser. Film İtalya’nın en ünlü palyaçolarından birinin opera benzeri cenaze töreniyle sona ererken, insan kendini bürleskin ve gerçeküstünün Felliniesk doğasına sokulmuş hisseder. Nino Rota imzalı kusursuz müzikler, filmin sonunu daha da güçlendirir ve izleyicileri, sanki kutudan soytarı çıkmasını beklercesine bir gerilim içinde tutar. 1959 tarihli başyapıtı Tatlı Hayat’ın yıldızı Anita Ekberg ve yönetmenin kendisi de filmde rol alıyor.

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Beyaz Şeyh

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Aylaklar

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Tatlı Hayat

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Doktor Antonio’nun Baştan Çıkışı

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Ruhların Giulietta’sı

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Şeytanın Kurbanları

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Palyaçolar

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Roma

Sinemanın Kazanovası<br/>Fellini

Ginger ve Fred

Palyaçolar

Geleceği Hatırlamak

Geleceği Hatırlamak

Bir koleksiyona veya arşive bakarak gelecek nasıl kurgulanabilir? Seramiğin dayanıklı yapısı onu hayal edebildiğimiz zamanın sonuna dek kalıcı kıldığından geleceğin nasıl hatırlanabileceğini bir seramik koleksiyonu aracılığıyla düşünmek zihin açıcı olabilir. Sergi kapsamında üretilen eserler, geçmişe dair önemli ipuçları taşıyan bir koleksiyonu taze bir perspektifle ele alma ve geleceği hatırlamaya dair bir adım atma potansiyeli taşıyor. 

Charlotte Wells’ten Bir Not

Charlotte Wells’ten Bir Not

Hafıza güvenilmesi güç bir şeydir: ayrıntılar belirsizleşir ve öngörülemez bir hâl alır. Hatırlamak için gayret ettikçe daha az şey görürsünüz. Kendisini durmadan çürüten bir hafızanın anısı... Son zamanlarda kendimi, duyguların daha dirençli olduğu noktasında ikna etmeye çalışırken buluyorum; ne var ki bu, epey zor bir iş.

Çıplak Kadından Çıplak Tene

Çıplak Kadından Çıplak Tene

Üryan, Çıplak, Nü: Türk Resminde Bir Modernleşme Öyküsü sergisi kapsamında, Cumhuriyet Gazetesi yazarı, Marmara ve Yeditepe Üniversitesi Öğretim Görevlisi Nazlı Pektaş’ın, serginin küratörü Ahu Antmen ile yaptığı ve kısa hali Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanan röportajın tamamını paylaşıyoruz.