Robo-kıyamet Manifestosu: Özgürlük için tekno-politikalar

Paula Gaetano Adi, 2020
15’

Robo-kıyamet Manifestosu: Özgürlük için tekno-politikalar adlı video-makale. Hem teknolojinin hem de insanın temel tanımını alaşağı edecek bir robot “genel grevini” desteklemeye yönelik acil bir çağrı, öte yandan insanlığın tanım ölçütü olarak “beyaz adam”ı reddediyor. Bu görsel manifesto, toplumsal hiyerarşileri ve eşitsizliği sürdüren ırksal ve sömürgeci bakışı güçlendiren, modern robot ve yapay zekâ teknolojilerinde uygulanan emperyalizm biçimlerinden vazgeçmenin önemini gösteriyor, bir yandan da emek sömürüsünden devrimci bir kurtuluşu vadeden tekno-liberal projeye arka çıkıyor.

Arşiv malzemesini buluntu malzemelerle, animasyonla, kompozit görüntülerle ve birinci tekil şahıstan konuşan dış sesle harmanlayan film, üç kısma ayrılıyor: (I) Robotlar Grevde: Robo-kıyametler Tekrar Yürürlükte; (II) Araçsallığın Ötesinde Robotlar: İnsanlık Yeniden Fethedildi ve (III) Robotlar Çoğul Evrende: Animizm Yeniden Yüklendi. Bu üç kısmın her biri zamanımızın temel siyasal zorluklarına ve estetik ihtiyaçlarına değiniyor: Makinenin sömürgecilikten kurtulması ve sömürgecilik öncesi yıkıcı olmayan yaşam biçimlerinin ontolojilerini, epistemolojilerini ve teknolojilerini talep edebilen radikal hayal gücü.

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Hamam

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Cura

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Karanlık Kökenler

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Bilinç Akışı / Hasankeyf Mağaraları

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Robo-kıyamet Manifestosu: Özgürlük için tekno-politikalar

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Shirley’nin Ardında

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

KAPS Adası’nda Parti

Empati Seansları <br> 5. İstanbul Tasarım Bienali

Dip Akıntısı

Padişahın Emriyle

Padişahın Emriyle

Resimde Żmurko bir harem odasının egzotik imgesini, parlayan kumaşlar, saçılmış mücevherlerle birlikte sunuyor, burayı “padişahın emriyle” öldürülmüş bir odalığın heykeli andıran güzel bedeni için bir dekor olarak kullanıyor. 

Ve işte… Türk kahvesi!

Ve işte… Türk kahvesi!

Sanatçı Benoît Hamet, bu yıl 10. yaşını kutlayan Pera Müzesi’nin koleksiyonlarından öne çıkan eserleri yeniden yorumluyor. Hamet, hem gerçek hem kurgusal “tarihi” olaylara mizahi bir bakış sunuyor. Sanatçının, Osmanlı’nın İngiltere’ye gönderdiği ilk elçi Yusuf Agah Efendi yorumlarını, her ay Pera Müzesi Blog’undan takip edebilirsiniz.

Kendine Ait Bir Saha

Kendine Ait Bir Saha

Pera Film Altın Madalya: Sporda Kadın programı kapsamında 5Harfliler ile bir yazı dizisi sunuyor. Kendilerini; “kadın gündeminin peşinde, bağımsız bir internet sitesi” diye tanımlayan 5Harfliler bizim için hazırladıkları ilk yazılarında Yeni Nesil Kraliçeler: Bir Zanzibar Futbol Öyküsü belgeselini ele alıyor. Serinin bu ilk yazısı Denzi Deng’in kaleminden!