Bak Filmleri

Fotoğraf Altı

Yönetmen: Aylin Kızıl
Diyarbakır, Şubat 2021,  633”

Fotoğraf Altı, Helin Apartmanı’nın Diyarbakır Surları’na ve çevresine hakim yüksek damından  şehrin yıkılıp yeniden yapılan ve her an yıkılma ihtimalini barındıran mahallelerine bakıyor. Film, imaja hakim olmaya çalışan bir üst sesin, anlamın parçası olmaya başlayan bir bedene ve konuma kısacık yolculuğu. 

Mümkün (Pekan ê)

Yönetmen: Berivan Karatorak
Diyarbakır, Şubat 2021, 411”

Şurada, şu ağaçların gölgesinde bir uzanıversem? Mümkün mü? Şehrin sıkıntısından uzaklaşmaya, doğada huzur bulmaya çalışan kadınlar için pek de mümkün olmuyor. Pekan ê (Mümkün), Diyarbakır’da kültürel miras ve ekoloji tartışmalarının merkezinde yer alan Hevsel Bahçeleri'nde geçen sıradan bir günün parıltılı rüyası. Bir kadının can sıkıntısıyla, merakla, dansla ve arayışlarıyla nefes alabildiği bir gün... 

Zeki Nine (Pîrê Zeki) 

Yönetmen: Berivan Bagı
Mardin, Şubat 2021, 6’ 36”

Pîrê Zeki’de (Zeki Nine), Berivan ve anneannesi kamera aracılığıyla tatlı bir muhabbete dalıyor ve anneannenin rengarenk dünyasını keyifle izleyiciye tanıtıyorlar. Mardin’in bir köyünde bahçeli evinde tek başına yaşayan Zeki Nine, ununu elemiş eleğini asmış, yüzük ve bilezikleri, bahçesindeki reyhanları, dizi dizi turşuları ve salonunun baş döndürücü duvarını süsleyen hayat parçalarıyla Berivan’la birlikte bizleri de dünyasına konuk ediyor. 

Kapı 

Yönetmen: Evindar Tokur
Diyarbakır, Şubat 2021, 719”

Kapı, faili meçhul cinayetlerin ve zorunlu göçün bitmeyen ağrısını, şehirle yüzleşerek dindirme çabasından yola çıkıyor. Bugünün Diyarbakır’ında geçmişi arayan film, çocukluğun, yuvanın, kaybedilen mekânların izini sürerken kişisel tarih ve kolektif hafızayı bir arada tutmaya çalışıyor. Hem öfke hem yas hem de veda cümleleri kuran Kapı, karanlık bir suçun hafızasının yerine, hayatta kalmayı hatırlatan bir iyileşme arzusu koyuyor. 

Mehla Qorê

Yönetmen: Fatma Çelîk
Diyarbakır, Şubat 2021, 824’’

Mehla Qorê, Fatma’nın hatırladığı ilk anısından yola çıkarak çocukluğunu geçirdiği mahalleyi yeniden kuruyor. 2015’te Suriçi’nde gerçekleşen çatışmalı süreçte yıkılan mahalleye ait fotoğrafları, eski aile albümlerini, ailedeki kadınların hatırladıklarını ve hatırlamak istemediklerini bir araya getiren film, Fatma’nın o ilk anının peşindeki arayışının izini sürüyor.

Bir Çember Düşün

Yönetmen: Fatoş Güneri
Diyarbakır, Şubat 2021, 529” 

Diyarbakır'ın dar sokaklarında yolunu kaybeden Fatoş fallarla yönünü bulmaya çalışır. Falcıların her cümlesi onu başka bir yola sürükler; hiç bilmediği ama ona çok tanıdık gelen sokaklardan istemese de geçecektir. Diyarbakırlı falcıların sesleriyle şehrin sokaklarının belgesel görüntülerini buluşturan Bir Çember Düşün, çocukluk mekânının hafızasını bir arayışa dönüştüren, sonu aydınlığa çıkan bir yürüme halinin filmi. 

Uzay, Fehmi ve Şehrin Sırları

Yönetmen
: Mediha Güzelgün
Mardin, Şubat 2021, 1147’’

Uzay, Fehmi ve Şehrin Sırları, Mardin’in masalsı temsilinin yerine bir uzay macerası koyan, geçmişle geleceği buluşturan bir hikâye. Şehrin kalesinin aslında Nuh’un gemisi olduğuna, Nuh’un gemisine hayvan cinslerindendeğil  de insan cinlerinden doldurup Mardin’e demir attığına inanan bir anlatıcının mihmandarlığında ilerleyen film, bizi belki de Nuh’un kendisi olan Fehmi’yle tanıştırıyor. Anlatıcıya göre içten içe uzaya gitmek isteyen, belki de zaten uzaydan gelmiş olan Fehmi… 

Taş ve Su

Yönetmen: Nalin Acar
Batman, Şubat 2021, 514”

Ilısu Barajı ile sular altında kalan Hasankeyf artık Batman’da sadece bir süs havuzunun duvarlarını süslüyor. Bu süs havuzu da tıpkı tarihî Hasankeyf gibi kendi ekosistemini yaratıyor. Görüntüleri kavramlarla eşleyerek ve aynı kavramlara farklı görüntülerin bağlamında yeniden dönerek ilerleyen Taş ve Su, izleyiciyi yeniden bakmaya ve anlamaya davet ederken tanık olmanın ağırlığına işaret ediyor.

4 Aralık 2020, Nusaybin

Yönetmen: Rozerin Tadik
Mardin, Şubat 2021, 413”

2014-2016 seneleri arasında Kürt şehirlerinde yaşanan çatışmalar esnasında yıkılan binlerce ev arasında Rozerin’in kardeşleri ve kuzenleriyle beraber toplamda 11 kişinin doğduğu ve büyüdüğü dedesinin evi de vardı. 4 Aralık 2020, Nusaybin, yıkım sonrası aynı bölgeye inşa edilen toplu konutlardan birinin balkonundan yapılan bir telefon konuşmasıyla, iki kuzenin çocukluk anılarına kısa bir ziyaret. 

Dileklerin Cudisi (Cûdîyê Miradan)

Yönetmen: Semiha Yıldız
Diyarbakır, Şubat 2021, 632”

Cudi’ye dair bir çocukluk hatırasının duygusundan ve imgelerinden yola çıkan Cûdîyê Miradan (Dileklerin Cudisi), Cudi’de dört mevsimin doğal akışını ve bu akışa müdahale eden çatışmaların sonuçlarını aynı anda ele alıyor. Envai çeşit çiçeklerin, keçilerin, bal arılarının yurdu olan, dilekleri gerçekleştireceğine inanılan bir dağın on yıllardır başkalarının dilinde kurulan adını bu kez o coğrafyanın içinden, doğanın sesiyle kurma çabası. 

Burada (Li Vir)

Yönetmen: Sibel Öğe
Batman, Şubat 2021, 631” 

2005’ten bu yana yüzlerce filme, oyuna, konsere, söyleşiye ev sahipliği yapan Batman Yılmaz Güney Sinema Salonu’nun önce yanması, ardından yıkılmasıyla birlikte geride kalan beton alana adım atıyoruz Li Vir (Burada) ile. Geleceği belirsiz, bekleyiş halindeki bu beton boşluk, içine geçmişin sesleri doldukça bir mekâna dönüşmeye başlıyor.Bu mekânın ve içinde paylaşılan kültürün hatırasıyla cadde sesleri duyulmaz olurken, üretmenin, beraber olmanın, dayanışmanın ve paylaşmanın gücü şimdi ve burada bizi etkisi altına alıyor.

Aşefçiler, Rüyalar, Otlar

Yönetmen: Zelal Sadak
Diyarbakır, Şubat 2021, 521’’ 

Kimsenin tohumunu atmadığı, sulamadığı, çitleriyle topraklarının sınırlarını belirlemediği yerlerde biten otları toplayan kadınları kimler hatırlıyor? Aşefçiler, Rüyalar, Otlar, Diyarbakır Suriçi'ndeki meşhur çarşıya adını veren aşefçi kadınların bugünkü yokluğunu çok sesli bir fısıltılar korosuyla dolduruyor. Çarşının görünmez kılınmış tarihine, aşefçilerin otlarını topladığı Hevsel Bahçeleri’nin ışığı düşüyor.

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Ah Gözel İstanbul

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Ailem Sahakyan: Samatya Sahakyan Korosu

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Anima

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Araya Korona Girmeseydi…

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Asfaltın Altında Dereler Var!

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Buluşma

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Cemil

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Cemile Sezgin

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Coronameron

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Derik’te Kalanlar

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Diş Ağrısı

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Filistin Mahallesi

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Goca Yörüğün Tohumları

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Gurbet Artık Bir Ev

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Hayalimdeki Sahneler

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Hem Müslüman Hem Feminist

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Heskif

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Home Made

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Hüzün diye travesti ismi var

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

İris

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Kapın Her Çalındıkça

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Köpekçi

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Kusurlu

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Maddenin Halleri

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Mimaroğlu

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Miss Holokost Survivor

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Annemin Saçı

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Nosema

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Olmaz Dediler Oldu

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Patrida

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Santral

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Sepette Diyalog

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Silivri’den Mektuplar

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Sürgünde Bir Yıl

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

The Fraud

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Töz - O hayat bir gün lazım olur sana…

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Uzun Bir Hikaye

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Vegerîna Xizan

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Yeryüzü Ayakları

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Zingal Son Kuşak

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Zor Zamanlar

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Miguel’in Savaşı

14. DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri

Bak Filmleri

Bir Dönüm Noktası Olarak “Yılbaşı”: <br>Pera Film'den Alternatif Yılbaşı İzleme Listesi

Bir Dönüm Noktası Olarak “Yılbaşı”:
Pera Film'den Alternatif Yılbaşı İzleme Listesi

Yeni yıl, sadece takvimdeki bir değişiklikten ibaret değil. Geçmişin ağırlığının hissedildiği bazen de geleceğin belirsizliğiyle yüzleşildiği bir dönüm noktası olabilir. Pera Film bu yılbaşında, beyazperdenin umut, pişmanlık, nostalji ve yeni başlangıçlar etrafında şekillenen hikâyelerine odaklanıyor.

Sergey Parajanov Anlatıyor

Sergey Parajanov Anlatıyor

“Olabilecek en kötü hapishane koşullarıyla karşılaştığımda, bir seçim yapmak zorunda olduğumu anladım: ya dibe vuracaktım ya da bir sanatçı olacaktım.”

“Sönüp gitmektense yanıp kül olmak daha iyidir”

“Sönüp gitmektense yanıp kül olmak daha iyidir”

1962’de fluxus hareketinin önde gelen üyelerinden Philip Corner, Piano Activities (Piyano Etkinlikleri) başlıklı bir performans sırasında yaptıklarıyla ciddi müzik çevrelerinde büyük olay yaratmıştı.